Tre drept i trailerulykke

RINGERIKE (Dagbladet):Tre personer omkom og to er hardt skadd etter en kollisjon mellom en trailer og en Volvo personbil på riksvei 7 nordvest for Hønefoss. Bare et kvarter før ulykken avslutta UP en fartskontroll på den samme veien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ulykken skjedde like etter klokka 13 på riksvei 7 ved Veme, 15 kilometer nordvest for Hønefoss. Vogntoget som var lastet med komprimert returpapp, var på vei mot Hønefoss da det veltet og traff en svenskregistrert Volvo stasjonsvogn. Føreren av vogntoget er blant de omkomne. De fire eldre personene i personbilen var trolig på ferie i Norge.

De to overlevende er kjørt til Ringerike sykehus. Tilstanden er ikke kjent.

Klemt flat

Politi og ambulanse var raskt på stedet. De tre omkom trolig momentant. Mye tyder på at traileren har fått problemer da den kom ut av en sving. Hengeren på vogntoget har krenget over på siden og truffet førersiden på Volvoen som kom imot. Den ene halvparten av bilen ble helt knust under vekten.

- Ut fra sporene på stedet antar vi at bilen har blitt slept med traileren omtrent 20 meter bakover, sier faggruppeleder Øyvind Gilbu i Statens Vegvesen.

Teknikere fra politiet skal nå analysere diagramskiva til traileren for å finne ut hvor stor fart sjåføren holdt. Fartsgrensa på veistrekningen er 80 km/t.

- Er det mistanke om at traileren kan ha kjørt for fort?

- Ut fra ting vi ser på ulykkesstedet kan høy hastighet være en av årsakene. Sjåføren kan ha holdt fartsgrensen men likevel ha fått problemer med svingen, sier Gilbu. Han understreker at det uansett er viktig å avpasse farten etter forholdene.

Operativ uteleder Eivind Bomann ved Hønefoss politstasjon opplyser at bilen lå delvis under traileren da de ankom stedet. De to overlevende som satt på passasjersiden var ved bevissthet og ble hjulpet ut av bilen av ambulansefolkene.

«Blodveien»

På 80- og 90-tallet ble Rv. 7 på folkemunne og i media omtalt som «blodveien», på grunn av alle trafikkulykkene på veistrekket. I det 1998 var det 56 ulykker på veien, hvorav seks var dødsulykker. Siden starten av juni har Utrykningspolitiet hatt fartskontroller her hver eneste dag for å få ned ulykkesstatistikken.

Klokka 12, bare en time før dødsulykken inntraff ble dagens kontroll avslutta et par hundre meter fra ulykkesstedet. En ny var planlagt klokka 16.

- Det som er spesielt med denne veistrekningen er at ulykkene som skjer der er alvorligere enn andre steder i landet. Veien er av varierende kvalitet, mens fartsgrensa stort sett er 80. Ulykkene skjer som regel på grunn av for stor fart, sier distriksleder for Utrykningspolitiet Einar Sand. De siste årene er det gjenomført hyppige kontroller og utstrakt merking med

«Senk farten!»

-skilter på Rv. 7. Sand sier at UP har samlet inn tallmateriale som forteller at bilistene faktisk har satt ned farten som følge av tiltakene.

- Men det hjelper likevel ikke hva vi gjør hvis ikke det skjer en holdningsendring hos bilistene.