Tre fortsatt savnet

BERGEN (Dagbladet): Matrosen som hadde ansvar for å telle passasjerene om bord på «Sleipner», kan ha blitt med båten ned til 99 meters dyp. Han er blant de savnede. Dermed er det tre personer som ikke er funnet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Administrerende direktør Arne Dvergsdal i rederiet Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) sier at matrosen skulle rapportere videre til overstyrmannen ombord. Opplysningene derfra vil bli avklart gjennom en sjøforklaring.

- 86 ombord

Politimester Einar Drægebø sier at politiet nå tar utgangspunkt i at det var 86 personer om bord og at det fremdeles er tre som er savnet. Det seismiske fartøyet «Geofjord» kom i gang igjen i går med søk etter omkomne i vraket ved Ryvarden Fyr. En miniubåt har gjort en stor mengde filmopptak som skal granskes av politiet i deres søk etter en forklaring på årsaken til «Sleipner»-tragedien. Det ble også søkt på overflaten i går uten at det ble gjort funn av betydning.

Servicemannen fra det australske verftet Austra Ships skal ha vært om bord for å teste stabilisatorene på båten. En representant fra verftet sier at de ikke var kjent med at det skal ha vært noe galt med navigasjonsutstyret om bord. Det blir også bekreftet fra Kystverket i Bergen.

- Vi har ikke grunn til å tro at hans tilstedeværelse har noe som helst med ulykken å gjøre, men vi vet at han vil bli avhørt av politiet, sier Arne Dvergsdal.

Ulike bølgehøyder

Sjøfartsdirektør Ivar Manum sier at «Sleipner» hadde en begrenset driftstillatelse til å gå i sjø med maksimalt en meters høyde.

- Vi har ikke tatt stilling til om kapteinen ombord har valgt å gå i høyere bølger, men opplysningene som har kommet fram kan tyde på at han har gjort det, sier Manum.

Administrerende direktør Dvergsdal sier at det dreier seg om såkalt signifikant bølgehøyde på én meter, noe som beregnes etter en spesiell regnemetode.

- En signifikant bølgehøyde på en meter kan godt være to meter. Vi tror derfor ikke at kapteinen har overtrått driftstillatelsen. Kapteinen på nordgående båt samtaler for øvrig med kapteinen på sørgående båt om værforholdene før de går inn i vanskelige områder, sier Dvergsdal.

Til politiavhør

Kapteinen er ikke alvorlig fysisk skadet, men skal være sterkt preget av den alvorlige hendelsen han har vært igjennom.

Sjøfartsinspektørene John Ramsøy i Bergen og Kjell Lyngeng i Kristiansand var begge i et møte med etterforskningsledelsen i Hordaland politidistrikt i går. De arbeider for å få gjennomført en sjøforklaring så raskt som mulig, men det blir neppe noe av før i neste uke.

- Vi vil ta hensyn til de pårørendes sorgarbeid før vi setter i gang med sjøforklaring. Våre arbeidsoppgaver i dagene som kommer blir å gjøre oss kjent med «Sleipner», både når det gjelder konstruksjonen og redningsutstyret, sier Kjell Lyngeng.

Politiadjutant Ole-Arne Linga sier at spesielt utvalgte mannskaper vil bli avhørt om ulykken tirsdag.

- Deretter vil flest mulig av passasjerene bli avhørt, sier Linga.

Justisdepartementet er i ferd med å velge ut representanter til en granskningskommisjon og finne et mandat for den.