Tre ganger så mange skal lokkes til toget

- Intercity vil forandre Østlandet, sier Marit Arnstad.

ENDRER ØSTLANDET: - Nye tettsteder vil dukke opp på Østlandet når Intercity-utbyggingen er ferdig, sier Marit Arnstad. Arkivfoto: BERIT ROALD / NTB SCANPIX
ENDRER ØSTLANDET: - Nye tettsteder vil dukke opp på Østlandet når Intercity-utbyggingen er ferdig, sier Marit Arnstad. Arkivfoto: BERIT ROALD / NTB SCANPIXVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag får Jernbaneverket overlevert deres største oppdrag noensinne.

Samferdselsminister Marit Arnstad & co. vil bruke over 70 milliarder på utbygging av jernbanetilbudet på Østlandet. Nå skal strategien for utbygginga lages.

- Dette blir veldig spennende. Ikke bare vil transportmønsteret endres, utbyggingen vil også gi konsekvenser for hvor folk vil bosette seg i fremtida, sier Arnstad til Dagbladet.

Veksten på Østlandet vil spres og nye tettsteder vil dukke opp, spår Arnstad.

Gårsdagens bestilling innebærer blant annet at Jernbaneverket innen neste høst skal ha laget en plan for rekkefølge og tempo for pengebruken.

Trenger enda flere tog I 2012 reiste seks millioner passasjerer med tog på de gjeldende strekningene. Ferske beregninger, basert på Stortingets nylig vedtatte transportplan, slår fast at hele 20 millioner vil ta toget når Intercity skal stå ferdig i 2030.

- Det har vært trøblete å være togpassasjer den siste tiden, med innstilte tog og forsinkelser. Framstår ikke da den økte trafikken med Intercity som et luftslott?

- Jeg har forståelse for at folk er opptatt av drifta av jernbanen, vi har prioritert driftsmidler i NTP. Samtidig ligger her en kapasitetsutfordring som ikke handler om flere eller bedre togspor, men om at NSB må komme etter med togtilbudet. Det leveres nå et nytt tog til NSB hver tredje uke frem til 2014, og flere tog må det bli med Intercity, sier Arnstad.

For treigt? Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold sier til Dagbladet at han er «rystet» over at Intercity-utbyggingen skal ta så lang tid. Tempoet er også kritisert fra flere opposisjonsparti.

Arnstad svarer på utålmodigheten med å si at regjeringen heller vil gå for en realistisk plan, enn en overambisiøs plan.

- Jeg registrerer at særlig KrF og Venstre mener det må bygges raskere. Men ingen av dem foreslår penger til å gjennomføre det. Da blir det mer polemikk enn realisme, sier Arnstad.

Samler troppene Jernbaneverkets prosjektleder for forprosjektet av Intercity-utbyggingen, Tom Stillesby, sier Jernbaneverket har tyvstartet for å være godt forberedt på sitt hittil største oppdrag.

- Når vi nå får overlevert det formelle oppdraget er vi allerede godt i gang med planleggingen, sier Stillesby til Dagbladet.

Han anslår at Jernbaneverket vil samle mellom 50-100 ansatte til å jobbe med planleggingen av prosjektet, i tillegg til flere hundre konsulenter fra inn og utland. Bygginga skal starte i 2018.

- Vi starter bygging på alle tre strekninger samtidig for å bli ferdig i tide, sier Stillesby.

Se mer om Intercity-triangelet i Dagbladets guide til nasjonal transportplan her: