TOK FYR: Bilen til Lasse Kjus tok fyr da han var inne på butikken. Kjus' tre hunder satt i bilen da den tok fyr. Det er den tredje GLK som har tatt fyr siden modellen kom i salg i Norge i 2008. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
TOK FYR: Bilen til Lasse Kjus tok fyr da han var inne på butikken. Kjus' tre hunder satt i bilen da den tok fyr. Det er den tredje GLK som har tatt fyr siden modellen kom i salg i Norge i 2008. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Tre Mercedes-SUVer har tatt fyr, 24 kabrioleter tilbakekalt på grunn av brannfare

I dag tok Lasse Kjus' luksus-SUV fyr på Snarøya - med familiehundene inni.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag tok Lasse Kjus' Mercedes GLK fyr utenfor Meny-butikken på Snarøya.

Informasjonssjef Christoffer Nøkleby hos Mercedes-Benz opplyser at dette var tredje gang en GLK tok fyr i Norge siden den først kom i salg i 2008.

- Siden GLK kom til Norge kjenner vi til to saker - en var en ettermontering av varmeapparat der det var gjort en monteringsfeil. På den andre bilen var det en feil som utløste en liten brann, sier Nøkleby til Dagbladet.

Nøkleby kjenner ikke til saken med Lasse Kjus' bil, og påpeker at dette i utgangspunktet er en forsikringssak der importøren vanligvis ikke blir kontaktet.

24 biler kalt tilbake I desember i fjor ble 5800 Mercedeser tilbakekalt i USA på grunn av brannfare. Dette var 2011- og 2012-modeller, og gjaldt både C-, CL-, E-, GLK- og S-klassene til det tyske statusmerket. Ifølge amerikanske trafikkmyndigheter gjaldt dette en potensiell skade på bensinslangen, slik at bensin kunne lekke ut og ta fyr.

Nøkleby bekrefter at det også ble tilbakekalt biler i Norge — totalt 24 eksemplarer av Mercedes' toseters roadster SLK.

- Det gjaldt potensiell skade på bensinslangen i noen biler. Når man oppdager en feil som kan knyttes til ei produksjonslinje kaller man tilbake alle biler dette kan angå. I Norge gjaldt dette 24 SLK-er, sier Nøkleby til Dagbladet.

- Hva er status på de 24 bilene nå?

- Forhandlerne har sendt ut brev til eierne av bilene om at de må komme innom så delen kan byttes. Det er to måneder siden brevet ble sendt ut — noen har fikset det, og noen har ikke svart ennå.

Han påpeker at feilen gjaldt bensinbiler — mens de fleste Mercedes som selges i Norge går på diesel.

Aner ikke Lasse Kjus sier til Dagbladet at han ikke aner hvordan brannen i hans bil startet.

TILBAKEKALT: 24 Mercedes SLK er tilbakekalt fra det norske markedet for å få utbedret en feil i bensintilførselen som kunne forårsake brann. Foto: AFP / NTB scanpix
TILBAKEKALT: 24 Mercedes SLK er tilbakekalt fra det norske markedet for å få utbedret en feil i bensintilførselen som kunne forårsake brann. Foto: AFP / NTB scanpix Vis mer

- Jeg hadde bilen på vanlig service for 14 dager siden, sier Kjus.

- Jeg har ingen formening om hvordan brannen startet. NAF kom og hentet bilen. Da sa at de har mange problemer med nyere biler som begynner å brenne.

Mistenker elektronikken NAF, ved kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, bekrefter Lasse Kjus' inntrykk.
 
- Det har vært en del branner over hele Norge med nyere biler. Årsaken har vi ikke noe svar på. Det er ingen merker som utmerker seg, men et trekk er at det er nye biler hvor det oppstår brann, sier Engebretsen til Dagbladet.

- Det er mye elektronikk i nyere biler, og ledningsnettene er mye smalere. Det kan være overoppheting på ledningsnett som er årsak. Isolasjonen på ledningsnettet utvikler gasser, men det må være en gnist eller flamme som starter brannen, sier Engebretsen.

- Mange biler har felles elementer selv om de er laget av forskjellige bilprodusenter, men jeg vil ikke spekulere i om det kan være en årsak, sier Engebretsen i NAF og legger til:

- Jeg skal ikke legge skjul på at bileiere noen ganger monterer utstyr feil også, og at det kan gi økt brannrisiko.
 

REDNINGSMANN: Det var butikksjef Odd-Erik Tronsrud på Meny på Snarøya som slukket brannen i bilen til Lasse Kjus. Inne i bilen var våre tre hunder, og det er fryktelig å tenke på, sier eks-alpinist Kjus til Dagbladet. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
REDNINGSMANN: Det var butikksjef Odd-Erik Tronsrud på Meny på Snarøya som slukket brannen i bilen til Lasse Kjus. Inne i bilen var våre tre hunder, og det er fryktelig å tenke på, sier eks-alpinist Kjus til Dagbladet. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer