SIKTET FOR Å HA DUMPET OLJE ULOVLIG: På cruiseskipet som da het SS Norway. Men nordmennene mener de ble utsatt for hevn og deretter sviktet. Foto: SCANPIX.
SIKTET FOR Å HA DUMPET OLJE ULOVLIG: På cruiseskipet som da het SS Norway. Men nordmennene mener de ble utsatt for hevn og deretter sviktet. Foto: SCANPIX.Vis mer

Tre nordmenn ettersøkt i USA

For miljøforbrytelser. - Vi ble utsatt for en hevnaksjon, sier norsk sjømann.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): På amerikanske miljømyndigheters side over «Most wanted fugitives» - mest etterlyste rømlinger - står tre nordmenn.

Nordmennene ble siktet for miljøkriminalitet i desember 2003 og er den dag i dag etterlyst for å ha dumpet olje illegalt på sjøen og for å ha trikset med loggbøkene da de jobbet som maskinsjefer på det Norwegian Cruise Line-eide skipet «SS Norway» på 1990- og starten av 2000-tallet.

«Å dumpe oljeholdig bunnvann kan skade fisk og annet liv i havet», påpeker Environmental Protection Agency (EPA) på sine nettsider.

«Do not attempt to apprehend any of these individuals» — ikke forsøk å pågrip noen av disse individene, står det med røde bokstaver på nettsidene. Her er totalt 21 personer fra inn- og utland presentert i hver sine «wanted»-plakater med navn, beskrivelse, fødselsdato, noen også med bilde. EPA ber publikum ta kontakt dersom de vet hvor noen av rømlingene befinner seg.

Visste ikke
Dagbladet.no har snakket med to av de tre nordmennene, som var intetanende om at de siden desember i fjor har vært offentliggjort på nettet som etterlyste forbrytere.

- Fugitives? Har du hørt på maken. Jeg visste de hadde en sak gående, men har ikke hørt noe fra noen om dette. Jeg slutta i rederiet i 1998 — 1999, lenge før denne saken kom opp, sier en av de etterlyste, en 61-åring, til Dagbladet.no.

Den andre, en pensjonert 62-åring, kjenner saken, men trodde den var avsluttet for lengst.

- Det var en sak den gang, men etter som jeg forstod så ble den henlagt, sier han.

Ingen av dem har noen gang vært innkalt til avhør eller fått noen oppringninger eller brev fra rederiet eller amerikanske myndigheter om saken, hevder de.

Det var en tidligere maskinist som tipset den amerikanske kystvakten om saken. I 2002 erklærte rederiet NCL seg skyldig og gikk med på å betale en bot på halvannen million dollar. Til tross for dette vil myndighetene ha tak i nordmennene. Ifølge EPA flyktet de før de rakk å bli arrestert. Nå risikerer de pågripelse dersom de reiser til USA.


- Gjorde så godt vi kunne
Men ifølge 62-åringen er de tre nordmennene uskyldige og slett ingen rømlinger. De ble utsatt for en hevnaksjon fra en tidligere kollega og sviktet av rederiet, hevder han.

- Vi gjorde ikke noe galt, vi gjorde så godt vi kunne. «SS Norway» var et gammelt dampskip fra 50-60-tallet som ikke var bygd for de nye reglene som kom. Det var enorme mengder bunnvann i båten, og vi var plaget med lekkasjer. Vi hadde en liten lensevannsseparator å hjelpe oss med, og hadde «standing orders» på hvordan vi skulle gjøre det for å ikke slippe noe over bord. Men arbeidsbelastningen var stor og vi hadde et overtidsbudsjett å forholde oss til, så det var et slit å få det til, sier den pensjonerte maskinsjefen.

- Så var vi litt uheldige med en maskinist, som ikke kom overens med de andre. Det endte med at personalavdelingen ba oss om å få ham i land. Som hevn gikk han ned i maskinrommet og tok bilder som han så ga til den amerikanske kystvakten, forteller 62-åringen.

Bildene skal være beviset på at oljeholdig vann gikk rett til sjøs, men 62-åringen stiller seg skeptisk til at bildene faktisk viser dette.

-Jeg skjønner ikke hvordan han kan ha fått det med på bilder. Det var dessuten livsfarlig å ta bilder i maskinrommet uten at det var foretatt en atmosfæreprøve, sier 62-åringen.

Ifølge ham fantes det aldri beviser i saken.

- Man så aldri noe olje rundt båten, for eksempel. Det ville ha vært et bevis.

Ble syndebukker
Han mener rederiet NCL har brukt de tre maskinsjefene som syndebukker i saken.

- Vi var maskinsjefer og på en måte ansvarlige for at ting var litt i gråsonen, men dette var ting som rederiet i USA visste om. Jeg hadde flere ganger tatt opp at vi burde forbedre utstyret. Men det endte med at tipseren ble belønnet av amerikanske myndigheter for å ha varslet, mens vi ble bedt om å reise og holde oss hjemme. Det var derfor vi forlot landet, vi rømte ikke. Man skal jo ha sine syndebukker, forteller den tidligere maskinsjefen, som er bitter i ettertid.

- Jeg syntes det hele var så skuffende. Etter den kampen vi hadde kjempa for å unngå forurensing med det utstyret, så fikk vi hele dritten slengt i trynet. Vi hadde vært en hyggelig gjeng om bord, så at det fikk en slik avslutning var kjempebittert. Nå trodde vi saken var henlagt og at det ikke ble noe mer, forteller han til Dagbladet.no.

- Skremmende
62-åringen tar i grunn saken med ro, og tror ikke den vil få konsekvenser. Hans tidligere kollega synes derimot det er skremmende å være etterlyst som kriminell.

-Nå får jeg ikke sove om natta, sier 61-åringen, som fortsatt jobber på sjøen.

Han vil nå skaffe advokathjelp.

61-åringen er forbløffet over at amerikanske myndigheter ikke har tatt kontakt før de offentliggjorde navn og personalia på nettet.

- Det er jo så lett å få fatt i folk nå for tiden. Det må da gå an å snakke med folk før man går til slike skritt, sier han.

Den tredje maskinsjefen har ikke ønsket å snakke om saken med Dagbladet.no.

-Det var en tragedie, den saken der, sier en slektning.

Finanskjendiser var eiere
Ifølge de to nordmennene jobber det fortsatt mange nordmenn i rederiet, som forlot norske hender da det ble kjøpt opp av et malaysisk selskap i 2000. I 2003, da siktelsen mot de tre nordmennene først ble kjent, skrev VG at finanskjendisene Trygve Hegnar og Kristian Siem kunne bli dratt inn i saken. De to var aksjonærer og medlem av styret i Norwegian Cruiseline mens miljøkriminaliteten skal ha foregått. I grunnlaget til forliket som de nye eierne inngikk i 2002, ble tidligere eiere av NCL utpekt som profitører på kriminell virksomhet, ifølge avisa.

Hegnar avviste da bestemt at han eller andre i styret hadde kjent til de påståtte lovbruddene om bord på «SS Norway».

Verken EPA eller rederiet Norwegian Cruise Line har besvart Dagbladet.nos henvendelser.

Ifølge EPAs hjemmesider er det brukt betydelige ressurser på saken. Den er blitt etterforsket av fire forskjellige instanser, deriblant FBI, og saken føres av U.S Attorney´s Office i Miami og Justisdepartementets miljøkriminalitetsseksjon i Washington D.C. EPA understreker at alle de siktede er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Kjent for skandaler
«SS Norway» er etter hvert blitt et kjent skandaleskip. Det ble bygget i Frankrike og satt i drift mellom Frankrike og USA i 1962 under navnet SS France. I 1978 ble det solgt og omdøpt til SS Norway. Siden ble det ombygget flere ganger, og brukt til cruiseskip. I 2003, etter at de tre nordmennene hadde forlatt det, ble det rammet av brann. Åtte filippinske sjøfolk døde.

I 2006 ble det solgt og omdøpt til SS Blue Lady og tauet til et skipsverft i India for opphugging. Skipet var fullt av asbest og opphuggingen var svært kontroversiell. Miljøvernere mente at verftet i India ikke var utstyrt for å sanere skipet på forsvarlig måte. De nyeste bildene viser at det ikke er mye igjen av skipet. Nylig ble det arrangert en auksjon der deler av det en gang stolte cruiseskipet ble solgt for millioner av kroner.