Vaktsjefen på fregatten KNM «Helge Ingstad», en ansatt på trafikksentralen på Fedje og losen på «Sola TS» har status som mistenkte etter kollisjonen mellom fregatten og tankskipet. Det opplyser politiet til NRK.
- Losen på «Sola TS» ble mistenkt tidlig, og etter nærmere etterforskning har vi registrert mistenktstatus på vaktsjef på fregatten og en ansatt på Fedje VTS, sier Ole Bjørn Mevatne, som er Vest politidistrikts påtaleansvarlige i saken til NRK.
Brudd på navigasjonsreglene
Losen på «Sola TS» er mistenkt for brudd på navigasjonsreglene, blant annet om skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til fartøyet som kom imot, ifølge Mevatne.
Den mistenkte på fregatten er vaktsjefen, som var ansvarlig på broen i forbindelse med sammenstøtet, sier Mevatne.
Tidligere er det kjent at sju personer var på broen på fregatten da ulykken skjedde, blant annet en amerikaner under opplæring.
Det har ikke lyktes Dagbladet å få tak i Mevatne tirsdag ettermiddag.
Sjøforsvaret sier de er kjent med mistanken, men ønsker ikke å si noe om hvordan vaktsjefen på forsvarsfregatten har det etter å ha fått status som mistenkt.
- Vi ønsker ikke å uttale oss om hvordan enkeltpersoner her det, det som er viktig for oss er å ivareta vedkommende på en god måte, sier presse- og informasjonsoffiser i i Sjøforsvaret, Thomas Gjesdal, til VG.
Losen har fått oppnevnt forsvarer. Forsvareren bekrefter overfor NRK at hans klient har status som mistenkt, og har hatt det siden kort tid etter ulykken.
60 avhør

Forsvaret varsler rettslige skritt om Helge Ingstad
Ingen er siktet i saken, men politiet har gjennomført omtrent 60 avhør i saken. Natt til tirsdag ble ulykken rekonstruert av Statens havarikommisjon. Sola TS deltok i rekonstruksjonen, sammen med politiet, Equinor, Kystverket og Sjøforsvaret.
Det er ventet at politiet vil etterforske saken fram til sommeren.
Fregatten KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» kolliderte om morgenen 8. november. Fregatten ble liggende i fjæresteinene nord for Stureterminalen i Øygarden i nesten fire måneder før den ble hevet og fraktet til Haakonsvern i Bergen.
Arbeidet med å berge og heve fregatten har kostet over 640 millioner kroner.
I Havarikommisjonens foreløpige rapport om ulykken kom det fram at mannskap på fregatten like forut for kollisjonen ikke klarte å skille mellom tankskipet og land.
