IKKE BARE KOS: Den rødgrønne regjeringen har tålt tre dissenser så langt, men vil nå unngå flere. Finansminister Kristin Halvorsen (SV), statsminister Jens Stoltenberg )Ap) og samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har tre trøblete saker i vente før valget. Foto: Heiko Junge/Scanpix
IKKE BARE KOS: Den rødgrønne regjeringen har tålt tre dissenser så langt, men vil nå unngå flere. Finansminister Kristin Halvorsen (SV), statsminister Jens Stoltenberg )Ap) og samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har tre trøblete saker i vente før valget. Foto: Heiko Junge/ScanpixVis mer

Tre problemer i vente for regjeringen

Har ikke råd til nye dissenser før valget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Regjeringen gikk i går inn for å innføre EUs tjenestedirektiv i norsk lov. Men både SV og Senterpartiet, tilsammen 9 av regjeringens 19 statsråder, er uenige i dette og tok dissens i saken.

Statsminister Jens Stoltenberg garanterte i går for at alle spørsmålene LO hadde til direktivet er positivt besvart.

SV-leder Kristin Halvorsen sa tvert i mot at usikkerheten med direktivet er altfor stor og hun mener det ikke er mulig å garantere for utviklingen i framtiden. Stikk i strid med statsministerens oppfatning.

Dette er tredje gangen at noen av de tre regjeringspartiene tar dissens. Og selv om de i går hevdet at dissensen ikke er alvorlig for regjeringen, så er det bred enighet om at det ikke bør komme flere fram til valget i september 2009.


Milliardkjøp av fly

Men det er tre svært betente saker i vente:

For det første kjøpet av jagerfly. Regjeringen skal før jul avgjøre om de kjøper flyet Joint Strike Fighter fra amerikanske Lockheed Martin eller flyet Jas Gripen fra svenske SAAB.

SV vil egentlig ikke kjøpe jagerfly, men innser at flertallet både i regjeringen og på Stortinget vil kjøpe fly nå. De vil da kjøpe svensk fly.

SV mener at militære egenskaper ved flyene er viktig, men ikke avgjørende. De legger stor vekt på industrisamarbeid og pris. SAAB har lovet et mer omfattende samarbeid med norsk industri. Amerikanske Lockheed Martin legger størst vekt på flyets militære kvaliteter. Men dersom norske bedrifter vinner anbudsrunder så vil avtalene ha større verdi enn SAABs.

Prisen er noenlunde lik for begge alternativene, omtrent 20-25 milliarder kroner for 48 fly.

Men Bjørn Jacobsen, partiets forsvarspolitiske talsmann, vil foreløpig ikke spekulere i om SV for annen gang i løpet av to måneder vil ty til dissens for å markere sin motstand.

- Vi har ennå ikke fått innsyn i de militærfaglige vurderingene som skal ligge til grunn for regjeringens beslutning. Deretter kommer politiske og industrielle hensyn. Det er for tidlig å mene noe bastant, sier Jacobsen til NTB.

Senterpartiet vil legge avgjørende vekt på de militærfaglige anbefalingene.

- Dette er en helt annen type sak enn direktivet. Senterpartiet vil at Norge skal kjøpe det flyet som har de beste militærtekniske egenskaper. Industrisamarbeid og pris er også viktig, men likevel underordnede hensyn, sier Ola Borten Moe til NTB.

Fra flere hold får NTB opplyst at den fagmilitære innstillingen allerede er levert den politiske ledelsen i Forsvarsdepartementet, som 19. desember kunngjør hvilke fly regjeringen kjøper. 

 

Norskehav og biomangfold

I tillegg vil forvaltningsplanen for Norskehavet være en vanskelig sak for regjeringen. Miljøvernpartiet SV har sterkt press på seg fra miljøvernorganisasjoner og fra store krefter internt i partiet, om å sørge for mest mulig vern i Norskehavet.

Arbeiderpartiet derimot må ta mer hensyn til næringsinteressene.


Det tredje problemet er den nye loven om biomangfold. Her er Senterpartiet og SV på kollisjonskurs.