EN TRIST DAG:  Malin Willassen jobber som handling agent på Moss Lufthavn Rygge, men er nå i fødselsperm. I dag ble det klart at Ryanair ikke snur, og at de vil legge ned basen sin på Rygge. Willassen mener alt dette kunne vært unngått, og at nedleggelsen ikke er Ryanair sin feil. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet.
EN TRIST DAG: Malin Willassen jobber som handling agent på Moss Lufthavn Rygge, men er nå i fødselsperm. I dag ble det klart at Ryanair ikke snur, og at de vil legge ned basen sin på Rygge. Willassen mener alt dette kunne vært unngått, og at nedleggelsen ikke er Ryanair sin feil. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet.Vis mer

Trebarnsmora Malin (25) mister jobben på Rygge. Dette vil hun si til Ryanair

Flyselskapet sier nedleggelsen ikke er deres ansvar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ryanair opplyste i dag at de nekter å snu: De legger ned basen på Rygge, flytter åtte flyruter til Torp og starter opp to nye ruter på Gardermoen.

1. november blir dermed den siste dagen for Moss lufthavn Rygge.

Ryanairs kommersielle direktør, David O'Brien, er nå i Norge. Han sier Ryanair ikke har noe av skylda for at flyplassen nå legges ned, og har følgende beskjed til alle som nå mister jobben:

- Jeg vil først og fremst si takk for at de har bygd en fantastisk bedrift, som greide å være lønnsom samtidig som den leverte lave flyplasskostnader, sier O'Brien til Dagbladet.

Mister jobben Malin Willassen (25) jobber som handling agent på flyplassen og er ute i mammaperm. Dagbladet møtte henne i forrige uke, da ansatte tok til tårer etter allmøtet på Rygge.

Willassen har ikke en jobb å komme tilbake til. Dette er hennes beskjed til Ryanair:

- Jeg føler det går mest på myndighetene, ikke på Ryanair. Ryanair må gjøre det som er best for dem og deres bedrift, og det har vi full forståelse for. Det er ikke Ryanairs feil, dette her, når de ikke er konkurransedyktige i Norge lenger med denne avgiften, sier Willassen til Dagbladet.

Flyseteavgiften betyr en økt utgift på 88 kroner per passasjer per avgang fra norske flyplasser, og Høyre, KrF, Venstre og Frp har gått sammen om avgiften i revidert nasjonalbudsjett.

Willassen har imidlertid følgende beskjed til statsminister Erna Solberg:

- Det er ingen skam å snu, som fjellvettregelen sier. Det er ikke for seint før flyplassen blir lagt ned, det er aldri for seint, sier Willassen.

- Ikke vårt ansvar Ryanair sa i dag at de kutter 50 prosent av all sin aktivitet i Norge i år. De kansellerer 16 ruter, oppretter to nye ruter fra Gardermoen og flytter resten av Rygge-rutene til Torp flyplass.

- Vi kan ikke ta det ansvaret fordi det er ikke vårt ansvar. Vi er selvsagt veldig lei oss, fordi vi har lagt mye innsats i dette. Men det jeg også vil si til Malin, er at hvis regjeringa snur i morgen, vil vi også snu i morgen, sier O'Brien til Dagbladet.

Statsminister Erna Solberg nekter å bøye seg for Ryanair, påpeker at de har presset myndighetene i mange andre land, og sier Ryanair kjører et «tøft løp».

- Det har de gjort i mange land, og spørsmålet er om alle land bare skal legge seg på ryggen. Det er mange land som har valgt ikke å snu i avgiftspolitikken, selv om Ryanair kjører tøft på, sa Solberg i spørretimen på Stortinget i dag.

- Avgiften er innført fra i dag av, konstaterte statsministeren.

Flytter til Torp Erna Solberg skrev i forrige uke et innlegg hvor hun påpekte at flyseteavgiften «ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge».

- Kan du forklare for leserne hvorfor Ryanair må legge ned på Rygge, men kan opprette nye ruter på Gardermoen og flytte ruter til Torp? spør vi Ryanair.

Flyseteavgiften vil også gjelde på disse flyplassene.

- Jeg kan skjønne at folk kan finne det forvirrende ved første øyekast. Tingen er at vi kutter aktiviteten i Norge med 50 prosent, som var det vi sa ville skje da vi møtte finansministeren (Siv Jensen, journ.anm.) i desember, sier O'Brien.

- Hvordan er Torp og Gardermoen forskjellige fra Rygge?

- Vi tilbød Rygge muligheten til å få ikke-base-operasjoner, men de kunne ikke få økonomien til å gå opp, mens Torp sa at de ville akseptere det, sier O'Brien.

Ryanair legger ned basen sin på Rygge, som gjør at flyplassen taper så mye som en million passasjerer. Derfor har styret på Rygge valgt å legge ned.

Om Gardermoen sier O'Brien at det er et annet marked enn Rygge, med en annen type kunder.

Om saken i Høyesterett Det har blitt spekulert på om saken i norsk Høyesterett mellom Ryanair og flyvertinnen Alessandra Cocca har vært ei brikke i spillet om Rygge. Cocca gikk til sak mot selskapet i 2013 for usaklig oppsigelse. Flyvertinnen mistet jobben etter 10 måneder av prøveperioden, etter at hun rapporterte at det luktet alkohol av kabinsjefen.

Høyesterett skal bestemme om saken skal avgjøres av norsk eller irsk lov. Fagforeninger har hevdet at en sak i Norge kan bety at Ryanair vil måtte følge lover og regler i det landet de har base i.

Dette er en sak som har rast siden 2013.

- Legger dere ned flyplassen på grunn av saken som nå ligger i norske Høyesterett?

- Det avgjørende er skatten. Jeg kan demonstrere at det var det avgjørende ved å si at hvis skatten blir fjernet i morgen, vil vi reversere avgjørelsen vår, svarer O'Brien.