Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tredje redningsforsøk mislyktes

Russisk marine har på nytt mislyktes med å koble et redningsfartøy til den havarerte ubåten «Kursk». Tiden er i ferd med å løpe ut for de 116 ombord, men nå ber russerne om internasjonal hjelp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyhetsbyrået Itar-TASS siterer en deltaker i bergingsaksjonen i Barentshavet, som sier at batteriene i redningskapselen er gamle og bare kan gi strøm til to timers drift.

Redningskapselen skal ha landet på lukeplattformen til ubåten, men skal så straks ha måttet gå til overflaten igjen for å lade opp batteriene. Det er to kapsler som under forsøket bytter på å koble seg til ubåten. Mellom forsøkene må de heises opp på dekk på et hjelpefartøy på overflaten.

Ekstremt dårlig sikt

Sterke undervannstrømmer og mye sand i vannet, i tillegg til ubåtens sterke slagside, gjør sammenkoblingsforsøkene ekstremt vanskelige.

- Slam og sand gjør at sikten er lik null, sier en marineoffiser til nyhetsbyrået AP.

Det siste redningsforsøket ble gjennomført med en kapsel kalt Bester. Denne skal være større og mer robust enn Kolokol-klokken som ble brukt i natt. De to fartøyene jobber nå på skift med å prøve å koble seg til Kursk.

Mange allerede døde?

Flåtesjef admiral Vladimir Kuroyedov sier at redningsarbeiderne ikke aner hvordan det står til på innsiden av Kursk. Man vet ikke hvor mye vann båten har tatt inn, eller hvor mye luft som egentlig er igjen. Totalt fire av ti seksjoner skal være oversvømmet, og store deler av mannskapet kan allerede ha omkommet.

- Uansett om det er en krisestiuasjon eller vanlig vakt vil 70 prosent av mannskapet befinne seg i de fremste, og nå oversvømmende seksjonene, sa den tidligere ubåtkapteinene Arkadij Jefanov på russisk tv i går.

Holder seg i ro

Ifølge en kilde har det ikke vært registrert bankelyder i skroget fra mannskapene siden i dag morges. De første dagene var slike bankelyder den eneste kommunikasjonen man hadde med mannskapet på Kursk. Lufta vil trolig ta slutt i løpet av fredagen.

- Vi må ta i betraktning at når ubåtmannskapene vet at redningsfartøy er i nærheten vil de holde seg stille, sier flåtesjef Kuroyedov til nyhetsbyrået Itar-TASS. Han er i dag mer optimistisk, og sier at bergingsarbeidet vil fortsette.

Av de 116 personene om bord på båten er 55 unge vernepliktige mellom 20 og 23 år. 52 er faste offiserer om bord. Ni er høyere offiserer, skriver Aftenposten.

Ber om hjelp

Over 20 skip deltar nå i bergingsaksjonen. Viseadmiral Aleksandr Pobozjij, nestkommanderende i den den russiske marinen, reiste i dag til Brussel for å diskutere med NATO hvordan mannskapet på «Kursk» kan reddes raskest mulig.

Et britisk redningsfartøy står nå klar for å bli blitt flydd til Trondheim der det på kort varsel kan bli fraktet videre til Barentshavet. Miniubåten går under betegnelsen LR5, og kan berge 16 personer om gangen. Det er fortsatt uklart hvorvidt den kan kobles til Kursk.

Ingen stråling

Det er foreløpig ikke registrert økt stråling i området der ubåten har havarert, men leder Ole Harbitz i Kriseutvalget for atomulykker sier til er mest redd for luftspredning av eventuell radioaktivitet.

- Havet er veldig robust. Hvis radioaktiviteten lekker ut i sjøen, skal det mye til for at det er noen fare, sier han til NTB.

Harbitz frykter ikke at et utslipp vil få direkte konsekvenser for folk i Finnmark, men det kan påvirke norske fiskeressurser.

KAPSELEN: Denne kapselen skal kunne hente 15 og 15 personer opp fra ubåten hvis man lykkes med koblingen mot «Kursk».
HÅPET: Russernes håp er at redningskapselen som senkes fra skipet «PK75» skal få de 116 opp fra havbunnen. Bildet er tatt fra den norske båten «Marjata».