Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Tredobling i antall bompasseringer i Oslo - inntektene øker

Som ventet har antall bompasseringer skutt i været i Oslo etter at byen fikk 52 nye bomstasjoner. Inntektene øker også, men hvor mye er for tidlig å si.

TREDOBLING: Oslo fikk en rekke nye bomstasjoner 1. juni. De har ført til en tredobling av antall passeringer, men hvor mye inntektene har vokst er foreløpig ikke klart. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
TREDOBLING: Oslo fikk en rekke nye bomstasjoner 1. juni. De har ført til en tredobling av antall passeringer, men hvor mye inntektene har vokst er foreløpig ikke klart. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

I mai var det 1,2 prosent flere biler som passerte gjennom bomringen i Oslo enn samme måned i fjor.

Den er nå snudd til en trafikknedgang etter at Oslo fikk 52 nye bomstasjoner. Totalt er det nå 83 bommer i hovedstaden.

Totalt er trafikken ned 6,3 prosent, men justert for antall helligdager er nedgangen på 2 prosent. Beregningen av trafikken er gjort ved sammenlignbare bomstasjoner.

- Trenden snudd

- Trenden med en mindre økning i trafikken har snudd, sier økonomidirektør Magne Liestøl Larsen i Fjellinjen til Dagbladet.

Med tre forskjellige bomringer i Oslo - opp fra én - er det naturligvis en kraftig økning i antallet passeringer. De har gått opp fra 10 millioner bompasseringer i juni i 2018 til over 32 millioner i juni i år.

Samtidig er prisene satt ned, slik at det foreløpig er uvisst hvor mye mer bilistene faktisk betaler. Tallene for totale inntekter blir klare i slutten av neste uke.

Inntektene øker

Men at bilistene bidrar med mer, er det ingen tvil om.

- Dette kommer til å øke inntektene våre, det kan jeg si. Vi har gjort beregninger på at trafikken går noe ned og inntektene vil øke, sier Larsen.

De bilistene som er igjen på veiene, må altså ta en tyngre bør på ryggen for å bære fram hovedstadens kollektiv- og sykkelveisatsing.

Av de 32 millioner passeringer var godt over 90 prosent personbiler. Noe over 20 prosent er elbiler, mens dieselbilene sto for om lag 40 prosent av passeringene.

I utgangspunktet hadde Fjellinjen planlagt å rapportere inntektene som vanlig kvartalsvis, noe som ville skjedd i september etter valget. Etter stort trykk fra blant annet Nettavisen og en påpakning fra statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i samferdselsdepartementet, snudde de.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media