Trekkplaster på feil plass

Vibeke Skofterud (23) var i går et av trekkplastrene for legemiddelfirmaet Janssen-Cilag. Det likte ikke Skiforbundets sponsor Astra Zeneca noe særlig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sammen med modeller og misser var langrennsstjernen hyret inn til PR-showet rundt Janssen-Cilags lansering av p-plasteret i Oslo i går formiddag. Det hun glemte å tenke på, var at Skiforbundet har en sponsoravtale med legemiddelfirmaets konkurrent Astra Zeneca.

- Dette er i strid med vårt reglement, sier Astra Zenecas kommunikasjonsdirektør Mona Strøm Arnøy til Dagbladet. Hun tok sjøl kontakt med Skofterud i går ettermiddag for å få en forklaring.

- Beklager

- Hun var ikke klar over at det var en konkurrent, så hun har handlet i god tro.Nå har hun beklaget det hele. Og vi har akseptert unnskyldningen slik at saken er over for vår del, opplyser Strøm Arnøy.

Astra sponser Skiforbundet med 1,8 millioner kroner i året. Avtalen utløper i mai i år.

- Reglene går på at løperne ikke kan gjøre skriftlige avtaler utenom Skiforbundet. Her foreligger ingen skriftlig avtale, sier sportssjef i langrenn, Bjørnar Håkensmoen, til Dagbladet.

Får betalt

- Men Skofterud får jo betalt for jobben?

- Skiforbundet er ikke kjent med det. I noen bransjer er det veldig klart hvem som er hovedkonkurrent, og i noen, som i dette tilfellet, er det ikke like kjent, sier Håkensmoen, som tar selvkritikk for hendelsen.

Vibeke Skofterud ønsker ikke å kommentere saken overfor Dagbladet.

BA OM UNNSKYLDNING: Langrennsløperen Vibeke Skofterud ba i går Skiforbundets sponsor Astra Zeneca om godt vær etter at hun gjorde en PR-jobb for en av konkurrentene i går.