Trekkspillkrig i Selbu med sprit, erotikk og 15 000 gammeldansere

SELBU (Dagbladet): Med undertoner av sprit, erotikk og distrikspolitikk har duoen Hans Rotmo og Henning Sommerro kjempesuksess blant gammeldans-entusiaster med sitt oratorium, kalt «Trekkspillkrigen».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens regnbygene pisker Selbusjøens mektige rygg og tankene glimtvis går til selbuvottene mor strikka i barndommen, samtidig som vi opplever den dårligste trøndersommeren på et kvart århundre, klarer Selbufestivalen å samle utrolige 15 000 mennesker denne helga.

Hele 70 skandinaviske danseorkestre spiller opp, mens Rotmo/Sommerro-produksjonen har urpremiere.

«Krig»

Tekstforfatter Rotmo forteller at «Trekkspillkrigen» viser den tradisjonelle kampen mellom spillemenn om hvem som forvalter den rette folkemusikken.

Felespillerne som ikke aksepterer trekkspillmusikk som folkemusikk, og trekkspillerne som mener at det de driver med, er minst like bra som det fela har å by på.

- Det er snakk om to leirer i norsk kulturliv, en kvasikonflikt, framholder tekstforfatter Rotmo, som kom til arrangørene med sin idé i vår.

Operastjerne

I «Trekkspillkrigen» har glitrende Kåre Bjørkøy tatt seg sommerferie fra operaen i Stockholm for å spille den ene hovedrollen som felas forsvarer.

Som motspiller - og trekkspiller - kommer Arne Reitan fra Trøndelag Teater. I tillegg medvirker lokale krefter med talent og engasjement.

- Hvordan fikk du komponist Sommerro, som mange forbinder med en annen type musikk, med på dette, Rotmo?

- Jeg tok kontakt med Henning - og forklarte at denne moroa måtte han bli med på i sommer. Han laget for mye seriøs musikk, sa jeg. Du har godt av å prøve dette, argumenterte jeg videre. Etter en tenkepause svarte han ja. Det virker i hvert fall som om publikum tok dette vel imot, gliser en fornøyd Rotmo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter replikker som «Fela di er stemt som en skurtresker» og «Trekkspillet lyder som en ondskapens pustemaskin» enes partene etter hvert om at det er musikeren det kommer an på, ikke instrumentet.

10 år

I år er det 10 år siden den første «Selbufestivalen i gammeldans» ble arrangert.

Musikalsk leder Arnstein Moen (fra Arnsteins, selvfølgelig) sier at festivalen er kjent for å satse på kvalitet. Ifølge arrangøren er det like mange trekkspill som kaffekjeler i Selbu.

I hvert fall kunne Dagbladet konstatere at innholdet i kaffekoppene var rimelige blankt, men så er da heller ikke Selbufestivalen høringsinstans når sosialminister forsøker å kriminalisere hjemmebrenten vår fullstendig.

Det kan hun kanskje være glad for ...