Trendy å posere naken

Stadig flere unge får et kick av å kaste klærne. Nå avviser mykporno- og manneblader 8 av 10 håpefulle posører som vil vise fram kroppen sin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er blitt kult å kaste klærne. På web-TV, i realityserier, humorprogram og under TV-show er det flere og flere som blotter pupper og rumper. Lek-redaktør Mayken Mangen sier det har vært en enorm økning av kvinner og menn som ønsker å la seg avbilde nakne i bladet hennes.

Må avvise mange

- For tre- fire år siden hadde vi problemer med å få modeller, mens vi nå må avvise 80- 90 prosent av dem som kommer til oss. Daglig får vi henvendelser fra unge nordmenn landet over, også flere par, som ønsker å eksponere seg, sier Mangen til Dagbladet.

Sjefredaktør i Vi Menn, Svein Hildonen, bekrefter at det er en trend i tida å kaste klærne.

- Vi er ikke så bluferdige som tidligere, noe som bare er en positiv utvikling. For noen år siden måtte vi som regel ut og lete etter damene selv, eller bruke internasjonale modeller. Nå kommer de til oss, sier Hildonen.

Lek-redaktør Mangen understreker at de ikke betaler mer enn 6000 kroner for en bildeserie, så hun mener det ikke er på grunn av pengene man gjør det.

- Det er tydeligvis en del tabuer som har falt de siste åra. Nå er det blitt en kul greie å la seg avbilde, og mange forteller at de får et kick av å gjøre det, sier Mangen. Hun har vært redaktør for bladet de ti siste åra, og mener jobben aldri har vært enklere enn nå.

- Det er ganske jomfruelig å vise puppene i Vi Menn. Mange ønsker å vise alt, men vi har som policy å ikke vise mer enn pupper, sier Hildonen.

Professor og medieforsker Rolf Høyer ved Senter for medieøkonomi ved BI er ikke overrasket over at det er blitt trendy å kaste klærne.

- Dette er en del av større sosiologiske prosesser som bare går fortere og fortere. I mediebildet har det vært en stadig sterkere kamp om å bli sett og hørt de siste åra. Det å utfordre tabuer gir oppmerksomhet, og det gjenspeiles nå også i at det blir vanligere å stille opp naken i ulike sammenhenger, mener Høyer.

Liker oppmerksomhet

Medieviter Alex Iversen har jobbet mye med reality-tv og mener at dette fenomenet også handler om et behov for oppmerksomhet.

- Dette er nok et eksempel på folks behov for bekreftelse gjennom mediene. Samtidig viser det at en del unge kvinner ikke er enige i den tradisjonelle feministiske forestillingen om at det er nedverdigende å være et sexobjekt. Denne trenden kan derfor sees som en illustrasjon på at deler av den feministiske retorikken er i utakt med en del unge kvinners selvforståelse, sier Iversen.

- Framtidas valuta er ikke euro, men oppmerksomhet. Det mener trendanalytiker Ola Gaute Aas Askheim (42).

Han er daglig leder i trendanalysefirmaet Bengal Consulting.

Spørsmålet er hvilke virkemidler dagens ungdom er villig til å ta i bruk for å oppnå drømmen om oppmerksomhet og kjendisstatus. Ifølge Askheim er svaret enkelt.

- En gjør det som er nødvendig, og det som må til. For mange er ønsket om å bli lagt merke til så sterkt. En måte å gjøre det på er å kle av seg, mener trendanalytikeren.

Mote, reklame og reality

Han mener dette gjelder for begge kjønn, ikke bare jenter. Bakgrunnen er sammensatt, og Aas Askheim mener utviklingen blant annet skyldes stadig dristigere musikkvideoer, realityserier som «Big Brother» og «Singel 24-7», motebransjen med nakne jenter på catwalken, og reklamen som bruker nakenhet som et bevisst virkemiddel.

- Ingen reagerer på en modell på en motevisning i chiffon med puppene ute lenger. Grensene for hva som må til for å bli lagt merke til, blir stadig flyttet. Det har gått inflasjon i nakenhet, sier Aas Askheim.

- Men så langt som til porno er det ikke aksept for i dagens samfunn. Inneholder karrieren din pornografi, er du fortsatt stemplet, og du får et kastemerke med deg videre, mener Aas Askheim.

Mer åpen seksualitet

Forsker Anne Gjelsvik ved NTNU underviser i kjønnsframstilling i mediene. Hun er ikke overrasket over at stadig flere jenter velger å kaste klærne.

- Den kvinnelige seksualiteten er blitt så åpen. Det er ingen hemmeligheter knyttet til det kvinnelige kjønn og nakenhet lenger. Samtidig brer en kommersialisering av nakenhet om seg, blant annet i musikken og idretten. Kvinnelig nakenhet er blitt allment akseptert og ufarliggjort, sier hun.

Lege og sexolog Haakon Aars tror mange jenter synes det er spennende og glamorøst å kle av seg foran kamera.

- Det er så mye fokus på å bli sett, og noen gjør nesten hva som helst for å bli berømt. Mange tenker nok ikke på konsekvensene av å stille opp som nakenmodeller. Først etterpå innser de at de har trådt over noen grenser, sier Aars.

<B>SILJE SYVERTSEN</B>
FOTOSESSION: Silje Syvertsen (29) setter grenser når hun blir avbildet , og synes det er viktigere at bildene blir originale og kunstneriske enn at hun viser mye nakenhet.
<B>HARALD EIA:</B> Viste skrukken.
<B>MIA HUNDVIN:</B> I bladet «Woman».