Trene i helga?

Husk oppvarming.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) Du har alt å vinne på å varme godt opp før en treningsøkt.

- Det er to hovedgrunner til at man bør varme opp. For det første forebygger det skader, og for det andre forbedrer det prestasjonsevnen, sier forsker ved Norges Idrettshøgskole, Espen Tønnessen.

Han legger til at en tredje effekt er at oppvarming fører til økt motivasjon for videre aktivitet.- Grunnen til at prestasjonen bedres og at risikoen for skader redusereres, skyldes at kroppstemperaturen øker ved oppvarming. Av den grunn er det viktig å varme opp med aktiviteter som bruker store muskelgrupper, og hvor intensiteten er relativt høy, sier han.

Individuelle behov

Hvor lenge man skal varme opp, avhenger av individuelle forutsetninger som alder og treningsbakgrunn, hva man skal trene og hvor intensiv treningen skal være. I hovedsak bør man varme opp før all trening, men jo hardere en skal trene jo viktigere er det å varme opp. Skal man ut på en rolig joggetur trenger man ikke å varme opp.

Korte, intensive økter som intervalltrening og utholdenhetskonkurrranser, krever 20-40 minutter oppvarming. I forbindelse med styrketrening og hurtighetstrening, er det nok med fem til femten minutter med generell oppvarming.

- I forkant av styrketrening er det også viktig å varme opp med en til tre serier med lette vekter, med økende intensitet og få repetsijoner, sier Tønnessen.

- Før hurtighetstrening bør man gjennomføre stigningsløp med stigende intensitet. Normalt er det nok med 4-7 løp over en distanse på 40-100m.

Barn har lite behov for oppvarming, siden de er i aktivitet hele døgnet. Behovet for oppvarming blir større jo eldre man blir.

PRESTERER BEDRE: Med god oppvarming presterer man bedre på trening og i konkurranse.