Treningssenteret trakk 100 000 kroner fra Deols konto

Så fikk han 200 regninger i posten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Raswinderjit Singh Deol er medlem av treningssenteret Oxigeno i Oslo, et heleid datterselskap av treningsgiganten SATS. For noen dager siden brøt nettbanken hans sammen fordi kontoen var belastet med for mange transaksjoner. 31-åringen ble svært overrasket, og etter et besøk i banken viste det seg at treningssenteret har trukket nesten 100 000 kroner fra kontoen.

- De fikk ikke tatt ut mer ettersom avtalegiroen har en øvre beløpsgrense, sier Deol til Dagbladet.no.

Pengene er tatt ut gjennom flere hundre transaksjoner, dermed ble kontoutskriften på over 90 sider.

- Hun vi snakket med i banken hadde aldri sett noe liknende. Dette er en alvorlig feil, og det er rart at ingen i Oxigeno har merket dette, forteller Deol.

Fylte postkassa

Men historien stopper ikke her. Da det ikke var mulig å få ut flere penger fra kontoen, gikk senteret over til å sende regninger i posten. Over 200 giroer fylte opp Deols postkasse.

- Kanskje jeg har betalt treningsavgiften for samtlige medlemmer? Jeg har i alle fall ikke betalt for medlemskap i flere år fremover, for det står på giroene at dette bare gjelder for juli, spøker Deol.

Oslomannen jobber i en familiebedrift som importerer matvarer fra Asia, og er firmamedlem i Oxigeno. Pengen ble trukket fra firmaets konto, noe som har gått hardt utover driften de siste dagene.

GA SEG IKKE: Over 200 regninger havnet i Raswinderjit Singh Deols postkasse etter at nettbanken brøt sammen. Foto: BJØRN BORE/DAGBLADET
GA SEG IKKE: Over 200 regninger havnet i Raswinderjit Singh Deols postkasse etter at nettbanken brøt sammen. Foto: BJØRN BORE/DAGBLADET Vis mer

- Jeg har ikke fått betalt alle regninger som jeg skulle ha gjort.

Deol oppdaget treningssenterets uttak ved en tilfeldighet. Nå lurer han veldig på hvorfor dette skjedde med akkurat ham.

- Jeg er redd dette er et svindelforsøk. Personen jeg snakket med på Oxigeno tidligere i dag sa det bare var foretatt et tuttak fra kontoen min, og han kunne ikke gi noe klart svar på hva som er skjedd, sier Deol. Heller ikke en purretelefon senere på dagen ga ham noe klart svar.

En systemfeil

Senterleder ved Oxigeno, Anita Pedersen, forklarer det hele med en «systemfeil hos systemleverandøren».

- Det er helt horribelt at noe slikt kan skje, nå prøver vi å nøste opp i hva feilen skyldes. Vår administrasjonsansvarlig har jobbet med denne saken i dag, og pengene skal være tilbake på kontoen i morgen, sier hun til Dagbladet.no.

Treningssenteret ønsker nå å gi en kompensasjon til Deol - i kveld ble han tilbudt gratis medlemskap resten av livet.

- Vi vurderer også å sette i gang tiltak mot vår systemleverandør. Dette skal ikke skje og rammer oss hardt, sier Pedersen.