Trett av debatten

Er det debattsidenes skyld at norske aviser ikke likner på New York Times?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dagbladets nyoppussede debattsider på papir og nett har fått mange hyggelige lovord. Satsingen har også irritert professor i litteratur ved Duke-universitetet, Toril Moi, og ansporet henne til å skrive en interessant, men nokså upresis kommentarartikkel i Dagens Næringsliv sist lørdag. Hun er trett av det hun kaller «debattfeberen» som herjer vårt land. Ja, ikke siden Brandes har det vært så mye snakk om debatt i Norge, sier hun. Det høres skummelt ut.

Men det er nok ikke helt riktig. Det norske ordskiftet har med jevne mellomrom siden den gang, både i Krogs og Øverlands mellomkrigstid og i Bjørneboes etterkrigstid vært preget av en meget sterkt utviklet vilje til å dele standpunkter og analyser med et avislesende publikum. Diskusjonene har ofte vært preget mer av polemisk enn intellektuell kraft – noe mange kritikere har påpekt opp gjennom åra. Men det er også en tradisjon som har sørget for et ordskifte som har røsket opp i nasjonen, satt problemer på spissen og ført til viktige endringer. Det har til og med vært ganske morsomt til tider. Denne avisdebattradisjonen er viktig i Norge, og i Skandinavia for øvrig (ei avis som Politiken, der Brandes skrev Danmarks første «kronik», holder seg nå med en debattredaksjon på hele 6 personer) og den er det verdt å ta vare på. Mange land har opinion-sider, men de færreste har diskusjoner mellom maktmennesker og vanlige folk lik de som finner sted i skandinaviske aviser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer