«Tricolor»-kollisjoner skyldes trolig menneskelig feil

Menneskelig feil er trolig årsak til at to skip i løpet av to uker kolliderte med det havarerte Wilh. Wilhelmsen-skipet «Tricolor» i Den engelske kanal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen annen årsak kan verken de britiske eller franske kanalmyndighetene tenke seg. Til tross for massivt sikkerhetsopplegg er det et stort mysterium hvorfor to skip siden 16. desember har kunnet kollidere med det havarerte skipet.

Den britiske sjømannsorganisasjonen karakteriserer den generelle sikkerheten i Kanalen som «russisk rulette». Talsmannen Andrew Linington sier ifølge det tyske telegrambyrået DPA at 90 prosent av alle ulykker i området skyldes menneskelig feil og mannskap som er beordret til å arbeide opp til 90 timer i uken.

Akustiske faresignaler

- Noe må åpenbart ha skjedd, for området der «Tricolor» ligger veltet på grunt vann er sikret både med bøyer og med oppsynsfartøyer. Det sendes dessuten ut akustiske faresignaler. På kanal 16 som all skipstrafikk er pliktig til å høre på, er det verbale meldinger, og skipstrafikken får også skriftlige informasjoner per telefaks, sier fungerende pressetalsmann i rederiet Wilh. Wilhelmsen, Per Rønnevig, til NTB.

Mens franskmennene klør seg i hodet for å finne ut av problemene, jobber det nederlandske bergingsselskapet Smit på spreng med å pumpe bunkersolje ut fra «Tricolor». Til nå er vel 640 tonn av skipets vel 2.000 tonn bunkersolje pumpet ut. Holder tidsskjemaet, vil all olje være pumpet ut om vel 14 dager, sier Rønnevig.

Gått etter boka

«Tricolor» kolliderte med et containerskip i Kanalen for vel to uker siden. Det norskopererte skipet er lastet med 2.682 biler til en samlet verdi av vel 360 millioner kroner.

16. desember seilte skipet «Nicola» - hjemmehørende på De nederlandske Antillene, rett inn i vraket, til tross for sikkerhetsforanstaltningene.

Så skjedde det igjen. Onsdag kveld rente det tyrkiskregistrerte tankskipet «Vicky» med vel 70.000 tonn parafin i lasten inn i skroget på «Tricolor». Det er foreløpig ikke registrert lekkasjer fra eller tegn til sprekker på «Vicky».

- Før det tyrkiskregistrerte fartøyet gikk fra kai fikk det aktuelle informasjoner om «Tricolor», og skipet fikk også info underveis. Likevel skjedde det, sier Rønnevig.

Jobbes hardt

Helt siden kort etter havariet har redningsselskapet Smit - verdens største - arbeidet ved «Tricolor» for å få skipet tømt for bunkersolje. Det er på alle måter en veldig komplisert affære, og den er meget væravhengig - spesielt for dykkerne. Akkurat nå er det dårlig vær og sterkt strøm i dette området av Kanalen, sier Rønnevig.

Parallelt med pumpearbeidet jobbes det på spreng med planene om å få fjernet vraket - en sak for forsikringsselskapet, rederiet og redningsselskapet. Akkurat nå gjelder det å finne ut en måte å gjøre det på: Enten tette hullet etter kollisjonen for 14 dager siden og heve skipet slik at det kan flyttes til et smulere og mindre trafikkert farvann, eller å kutte det opp. Et kompliserende moment i forbindelse med det ene alternativet er at «Tricolor» ligger på kollisjonshullet.

- Uansett, vraket skal fjernes, lover fungerende pressetalsmann i Wilh. Wilhelmsen, Per Rønnevig.

(NTB)