Trikk og buss og bane

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

JEG VIL så gjerne finne noe positivt å skrive om. Daglig møter vi et bilde av Norge og verden som forsterker inntrykket av at det finnes et helvete. Iallfall på jorda. Og iallfall via massemedia. Selv verdens tryggeste land med god plass og god råd jobber på spreng for å avskaffe alminnelig menneskelighet. Politikere på sin side jobber så hardt for sine taburetter at de høyst sannsynlig ville gjort mest nytte for seg på IKEA.

DERFOR GLEDET det meg å møte et lite protesttog i Universitetsgata i Oslo for noen dager siden. «Trikk og buss og bane,» ropte de og lyste opp novembermørket med faklene sine. Prøv å si det selv:

- Trikk og buss og bane. Trikk og buss og bane.

Man blir nesten i godt humør fordi både trikk og buss og bane gjør livet lettere for oss byfolk. Offentlig kommunikasjon, som det så kjønnsløst kalles, gir meg bare en grå følelse. Trikk og buss og bane derimot åpner opp for farger og folk. Offentlig kommunikasjon gir bare signal om nei, det går nok ikke. Trikk og buss og bane gir signal om at vi både kan forflytte oss og møte folk. Og gi oss adrenalinkick fordi ingen av dem kommer når de skal.

SLAPS OG SLUDD hindret ikke ildsjelene med fakler i å slå et slag for oss alle. De brukte demokratiets rett til å si fra til politikerne vi selv har valgt inn i Oslo rådhus. Oslo Sporveier mangler 55 millioner kroner og truer med å legge ned, prise opp og gud-vet-hva for å gjøre offentlig kommunikasjon i Oslo rådyrt og vanskeligere tilgjengelig. Det er uforståelig for det store flertall at man ikke kan ta et jerngrep om problemet i en av verdens minste storbyer. Vi kunne både få luft vi kan puste bedre i og slippe noe av trafikkaoset i gatene.

DET POSITIVE så langt er at Briskeby-trikken fremdeles får plinge ved Uranienborg kirke og langs resten av ruta. Det er også mulig vi kan få betale 20 kroner istedenfor 23 kroner hvis vi sørger for å ha kort eller billett ved påstigning. Den som står og graver i veska etter lommeboka og fisker opp småpenger i sakte film lager dominoeffekten som forsinker. Og der kan det vanke straffegebyr på minst én krone. Hvis ideen får gjennomslag. Tanken er iallfall litt annerledes enn å øke prisene og legge ned ruter.

POSITIVT er det også at trikk og buss og bane gir folk arbeid. At man både må vedlikeholde og investere trodde jeg et moderne bysamfunn la inn i budsjettene. Det handler kanskje mest om man er villig til å betale for noen fellesgoder som de rikeste og mektigste ikke bruker. Men de betaler jo ikke skatt heller. Nettopp derfor ville det være så utrolig positivt om politikerne brydde seg om flertallet av velgerne. Vi som tar trikk og buss og bane.

GLADSAKEN DE LUXE i disse tider er nok likevel historien om pusekatten Tyson i Kristiansund som dro ut på eventyr for fem år siden. For få dager siden vendte hunnkatten med kraftnavnet hjem igjen, melder Dagsavisen. Det er håp. Bare si det igjen og igjen:

Trikk og buss og bane.