Trikken fredet - alle må betale

Det koster å spare penger. I Oslo går billettprisene opp og alle får et dårligere kollektivtilbud, for at trikken skal fortsette å gå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sent i går kveld sørget bedriftsforsamlingen i Oslo Sporveier for å redde den utsatte Kjelsåstrikken og Ljabrutrikken. De satte foten ned for styrets forslag om å legge ned deler av disse trikkelinjene og erstatte dem med busser. Dermed må styret i sporveiene tenke fort og nytt, for det er ikke nok penger til å drive på dagens nivå.

Istedet for å legge ned to trikkelinjer må alle reisende i Oslo betale regninga:

Billettprisene økes, det kan bli færre avganger, kortere driftsdøgn og kutt i bussrutene, tror styreleder Michael Tetzschner.

- Vi vil følge anbefalingene, men bare i den utstrekning vi mener det er forsvarlig, sier Tetzschner til Aftenposten.

Bedriftsforsamlingen mener sporveiene må kutte 75 millioner kroner. Økte billettpriser skal gi 10 millioner, rutekutt 55 millioner og effektivisering skal spare inn 10 millioner nødvendige kroner.

- Betyr det at tilbudet blir dårligere for alle kollektivbrukere?

- Ja sånn kan man godt si det hvis det skal spares jevnt på T-bane, trikk og buss, sier samferdselsbyråd Hilde Barstad til Dagbladet.no.

Hun syns bedriftsforsamlingen politiserer situasjonen når den ber om mer penger til sporveiene, istedet for å finne løsningenr innenfor de gitte økonomiske rammene.

ALT DYRERE: Kollektivtilbudet blir dårligere etter at styret i Oslo Sporveier har fått saken tilbake.