-Triksekultur i Luftfartsverket

Flyskolen mente prøvene ikke holdt mål, og klaget på at seks elever fikk stryk til eksamen. Luftfartsverket tilbød å fikse ståkarakterer. Men da skulle klagen til Samferdselsdepartementet trekkes tilbake. Hestehandelen ble gjennomført.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For å la elevene slippe å vente i månedsvis på å få helikoptersertifikat, gikk Norges eneste helikopterskole, European Flight Center, med på den tvilsomme avtalen.

Skolens daglige leder, Ole Aronsen, forteller åpent om episoden for å illustrere det han karakteriserer som triksekultur i Luftfartsverket.

Fredag sendte han et brev til Odd Einar Dørum, hvor han ber samferdselsministeren gripe inn. Som Luftfartsverkets generalforsamling bes han om å hjelpe Luftfartsverket i å rydde opp i interne problemer «før det hele ender i en offentlig skandale».

Aronsen, som har nær 30 års erfaring i flygerbransjen, skriver til Dørum: «Luftfarts-Norge blør fordi vi mangler en kompetent og funksjonsdyktig enhet for håndtering av sertifikatsaker. Vi kan ikke som luftfartsnasjon være bekjent av disse forholdene, det kan i neste omgang få følger for flysikkerheten.»

Henvendelsen bekrefter at flyoperatørene rammes hardt av krisa som Dagbladet denne uka har fortalt om i Luftfartsverkets sertifikatavdeling.

Flykter til Sverige

Vordende flygere i Norge flykter i hopetall til Sverige for å ta flyeksamen. Ifølge Aronsen har rundt 40 prosent av elevene ved de svenske flyskolene de siste åra vært norske.

Dette forklares med at det svenske Luftfartsverket fungerer godt og yter god service. Fordi han de ti siste åra har opplevd at vårt hjemlige Luftfartsverk forårsaker hans skole og elever trøbbel og ekstrautgifter, vurderer han å flagge ut til Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til Dørum skriver han at Luftfartsverkets regelverk, pensum og eksamensordning er dårlig og ufullstendig, og sensuren ofte tilfeldig.

- Vi må stort sett sende klage på hver eneste eksamen vi har. Jeg er sjokkert over hva slags behandling vi og andre skoler har fått, sier han.

Det er Luftfartsverkets sertifikatavdeling som har ansvaret for eksamensprøvene. Som eksempel forteller Aronsen åpent om den tvilsomme hestehandelen Luftfartsverket tilbød tidligere i år.

Skremmende system

De seks elevene ved European Flight Center hadde strøket til meteorologi i eksamenen til trafikkflygersertifikat. Skolen mente sensuren var feilaktig, og klagde til Samferdselsdepartementet.
- Etter klagen fikk vår teoriansvarlige en telefon fra Luftfartsverket med spørsmål om vi ikke kunne inngå en liten hestehandel, for de hadde så mange klager liggende i departementet, sier Ole Aronsen.

- Dette var en ett år gammel klage, og vi ble bedt om å trekke den mot at de seks elevene plutselig fikk ståkarakter.

- Av hensyn til elevene, som hadde kastet bort flere måneder på at de ikke fikk flygeeksamen, gikk vi med på forslaget - og klagen ble trukket tilbake.

- Hvorfor forteller du dette?

- For å belyse hva slags skremmende system vi har med å gjøre. Luftfartsverkets sertifikatavdeling er uten fagkompetanse. Så ille har det vært de ti siste åra at vi og flere andre skoler vurderer å flagge ut, sier Ole Aronsen i European Flight Center.

<B>BER DØRUM OM HJELP:</B> -Luftfarts-Norge blør fordi vi mangler en kompetent og funksjonsdyktig enhet for håndtering av sertifikatsaker, skriver flygerinstruktør Ole Aronsen i et brev til samferdselsminister Odd Einar Dørum.