BREMSER: Over 400 bremser er montert i skinnegangen inne på godsterminalområdet på Alnabru. FOTO: JON TERJE H: HANSEN
BREMSER: Over 400 bremser er montert i skinnegangen inne på godsterminalområdet på Alnabru. FOTO: JON TERJE H: HANSENVis mer

Trillet inn på et spor helt uten hindringer

Over 400 bremser hindrer vogner i å løpe løpsk på Alnabru. Men ikke en eneste av disse lå i sporet ulykkesvognene trillet inn på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| ALNABRU (Dagbladet): Over 400 bremser og fartsregulatorer er bygget inn skinnegangen til godsterminalen på Alnabru for å styre trillende togvogner og hindre at disse løper løpsk.

Men da de 16 ulykkesvognene løsnet fra den kraftige holdebremsen nedfelt i skinnegangen på spor A5, rullet inn i et spor som omgår alle disse hindringene.

Spor uten barrierer
Det spesielle sporet er ment for togsett som føres av lokomotiver, og er derfor bare utstyrt med det vanlige nødstoppsystemet «automatisk togkontroll» (ATC) som slår alarm og stanser strømtilførselen på lokomotiver hvis toget passerer et rødt lys. Men ATC har ingen effekt på løse vogner. Derfor kunne ulykkesvognene helt uhindret trille av gårde og passerte bare noen få meter under kontrolltårnet på terminalen der alle systemene styres ifra.

Og når vognene først kom inn i dette sporet, fantes ingen penser som kunne styre det inn på et spor med bremser. Først ved enden av terminalen, etter at siste hindring er passert, samles sporene igjen. Da hadde de 16 vognene fått en fart på omlag 40 kilometer i timen.

- Vognene har rullet i et spor uten barrierer, bekrefter havariinspektør Hans Bjørnseth overfor Dagbladet.

- Ingenting tyder på teknisk sviktHavarikomisjonen har nå god oversikt over hendelsesforløpet og detaljene omkring hva som skjedde etter at vognene begynte å trille. Men det vil ta minst en måned før de kan gi klare svar på hvorfor og hvordan vognene løsnet og kom inn i det verst tenkelige sporet.

- Så langt vi kan se er det ingenting som tyder på teknisk svikt i bremsesystemene på terminalen, sier banesjef Per Hermann Sørlie i Jernbaneverket som har ansvaret for godsterminalen på Alnabru.

Han sier holdebremsen i skinnegangen der vognene stod før de begynte å trille er beregnet til å holde fast et fullastet godstog på 1000 tonn. Bremsene styres fra kontrolltårnet og koordineres via radiosamband mellom tårnet og mannskapet på bakken. Systemet bruker nettopp hellingen og tyngdekraften til å styre løse vognsett gjennom de bremseregulerte sporene uten bruk av lokomotiver.

- Det kommer ingenting ned disse linjene uten at man bevisst sender det ned, sier Sørlie til Dagbladet.
 
Men verken han eller andre i Jernbaneverket vil si noe om hva som skjedde da de 16 vognene trillet forbi holdebremsen og inn i det aktuelle sporet uten bremser eller andre hindringer.

- Det overlater vi til politiet eller Havarikommisjonen å uttale seg om.

Forsøkte å spore vognene avDa vognene rullet ut av terminalområdet og ned traseen mot Oslo sentrum fantes det få muligheter for å stanse dem. Togledelsen kunne ha penset vognene inn på Østfoldbanen eller inn mot Oslo S. Men disse alternativene var uaktuelle på grunn av den tette persontogtrafikken og sikkerheten på Oslo S.

Derfor forsøkte togledelsen først å pense vognene inn på et sidespor og inn i en mur før det kom til Loenga. Men vognene hadde da så høy hastighet at de fortsatte rett frem. Sporveksling skjer normalt i omlag 40 kilometer i timen, opplyser Jernbaneverket. På dette tidspunktet kan vognsettet ha holdt over 100 kilometer i timen.

- Farten og den enorme kraften kan forklare hvorfor vognene ikke skiftet spor, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Tor Egil Skarpen.

Togledelsen aktiviserte derfor en sporsperre på Loenga, som legger ser over skinnegangen for å spore av tog. Men denne ble revet tvers av i det kraftige sammenstøtet og kastet omlag 90 meter fremover og ut i en grøft. Ingen av vognene sporet av, men raste uhindret videre den siste kilometeren før de braste inn i kaianlegget på Sjursøya.

Rekonstruerte ulykkenI går ettermiddag ble foranledningen til tragedien rekonstruert. Seksten tomme vogner tilsvarende de som utgjorde onsdagens ville dødsferd ble koplet sammen og plassert på akkurat samme sted som der dødsferden startet.

Men til forskjell fra onsdagens løpske vogner, var de som trillet i går koplet til et lokomotiv, slik at de kunne bremses opp da farten ble for stor.

Rekonstruksjonen startet ved sporet der vognene i utgangspunktet skulle vært parkert og låst fast. Uvisst av hvilken grunn løsnet ulykkestoget fra de kraftige holdebremsene som er nedfelt i skinnegangen på spor A5 der vognene stod parkert. Disse holdebremsene styres fra kontrolltårnet.

Så trillet de, først sakte, nedover den svake hellingen i retning Oslo sentrum. Godsterminalen på Alnabru er laget med en svak helling, slik at vodsvogner kan trille uten lokomotivkraft og settes sammen til lange godstog.

REKONSTRUKSJON: To polititeknikere og tre representanter fra Statens havarikommisjon fikk hjelp av Jernbaneverket og CargoNet til å gjennomføre gårsdagens rekonstruksjon av ulykken.  FOTO:
REKONSTRUKSJON: To polititeknikere og tre representanter fra Statens havarikommisjon fikk hjelp av Jernbaneverket og CargoNet til å gjennomføre gårsdagens rekonstruksjon av ulykken. FOTO: Vis mer