PRESSES AV VENSTRE: Stortingsgruppene i Høyre, Frp, Krf og Venstre inviterte til konferanse for å belyse ulike spørsmål og problemstillinger som vil stå sentralt de neste fire årene. Nå har statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen kniven på strupen. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
PRESSES AV VENSTRE: Stortingsgruppene i Høyre, Frp, Krf og Venstre inviterte til konferanse for å belyse ulike spørsmål og problemstillinger som vil stå sentralt de neste fire årene. Nå har statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen kniven på strupen. Foto: Endre Vellene / DagbladetVis mer

Trine med advarsel til Siv og Erna: - Det får konsekvenser hvis man lurer politikere og velgere

Før kveldens skjebnemøte mellom partilederne, er det fortsatt skarp uenighet om budsjettavtale forutsetter CO2- og drivstoffavgift.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Budsjettavtalen vi inngikk med regjeringspartiene i fjor forutsetter at det blir økte C02- og drivstoffavgifter i årets budsjett, sier Trine Skei Grande til Dagbladet, og legger til.

- Vi må også skifte ut hele bilparken vår. Målet er ikke avgiftene i seg selv, men å skifte ut drivstoffet vi bruker.

I dagens Dagbladet beskrives det hvordan regjeringen og samarbeidspartiene har kniven på strupen for å få på plass et grønt skifte.

Men en rekke kilder i og rundt forhandlingene forteller at de fortsatt er langt unna en enighet.

De er blant annet ikke enige om hva som skal til for å oppfylle følgende forpliktelse i fjorårets budsjettavtale: «Avgifts- og skatteomleggingen skal være av en størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i klimautslippene».

Tror ikke på økte utgifter

Frp har et helt annet utgangspunkt enn Venstre, og mener økte avgifter ikke er en forutsetning for å oppfylle avtalen i fjorårets budsjett.

- Utgangspunktet er at vi tror ikke på at økte drivstoffavgifter i dette budsjettet vil gi en langsiktig effekt på utslippene. Det er utviklingen i kjøretøysteknologi som vil bestemme hva slags transportmiddel folk velger, og der skjer det mye spennende nå, sier Frp-nestleder og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp stiller derimot følgende tre krav:

BILISTER: - Bilistenes interesser må ivaretas. Norge er et langstrakt land, og det er mange steder det ikke finnes alternative framkomstmidler, sier Siv Jensen til Dagbladet, og fortsetter:

NÆRINGSLIVET: - Det er et stort transportbehov for næringslivet, og deres interesser må ivaretas.

NETTO REDUKSJON: - Netto må vi ende opp med en skatte- og avgiftsreduksjon i det kommende statsbudsjettet.

- Lureri får konsekvenser

Trine Skei Grande mener både Siv Jensen og Erna Solberg må lese avtalen grundigere, og forventer at de holder det hun mener de har forpliktet seg til.

- Grande, hvor mye må avgiftene økes for å få til en «betydelig reduksjon»?

- Det vil jeg ikke si før vi har gått inn i forhandlingene.

- Kan dere være med på et budsjett til høsten som ikke innebærer økte C02- og drivstoffavgifter?

- Finansministeren og statsminsiteren har signert på det, så jeg forutsetter at de holder det de har lovet. Hvis ikke, så pleier det å få konsekvenser hvis man lurer velgere og politikere.

- Og den konsekvensen er at dere bryter samarbeidet?

- Det får være din gjetning, sier Grande, som lokker Frp og Høyre med følgende skatte- og avgiftslette dersom de finner fram til en enighet:

  • Grønt bunnfradrag/miljøfradrag på personinntekt (omfordeling)
  • Nybilprisen på nullutslippsbiler og lavutslippsbiler må ned
  • Enda gunstigere avskrivningsregler for næringslivet ( legge om til grønn bil og maskinpark)
  • Bedriftsbeskatningen må ned
  • Skattefradrag på ENØK-tiltak (grønn oppussing/oppgradering gir lavere strømforbruk og fyringsutgifter)
  • Månedskort tog – reduseres med 20% fra 1. oktober på en del strekninger. Prisen må ytterligere ned og rabatten må gjelde flere steder
  • Skattefritak for arbeidsgiverfinansiert månedskort på tog og kollektiv ( V og FrP sto sammen om dette senest i 2013

Etter det Dagbladet forstår har Venstre også en liste med konkrete krav til økte avgifter. De vil foreløpig ikke avsløre hva som står på lista, men det skal være konkrete punkter som spesielt angår CO2- og veiavgift.

Skjebnemøte

I kveld har statsminister Erna Solberg invitert de fire partilederne til møte om nettopp det grønne skiftet, med mål om å komme til enighet før statsbudsjettet ferdigstilles.

Solberg er tydelig på at for Høyre er det ikke C02- og drivstoffavgift som står sentralt.

- Det er en miks av ulike tiltak som må til. Det må ikke nødvendigvis være drastiske økninger for å få til et grønt skifte, ny teknologi er det viktigste.

- Hva er din plan for å skape enighet i kveld?

- Vi har hatt en prosses som har gått over en tid, og den skal konkluderes i budsjettet. Hvis vi partiledere skal komme videre i arbeidet, så må vi rydde unna noen av utfordringene. Det er selvfølgelig krevende, som alle budsjettspørsmål er.