Trip-hop-oppfinnerne nekter oppkjøp

Det engelske plateselskapet Ninja Tune er blitt en knallsuksess. Nå vifter investorene med sedler for å friste gründerne som har skapt heite og trendy DJ-navn, klubbkvelder og en helt ny musikalsk stil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Aldri verden om vi tillater oppkjøp. Det har allerede vært en dyrekjøpt erfaring for oss å tilhøre andre, sier Matt Black i Ninja Tune.

Sammen med Jonathan More er han både plateartist og kreativ eier av plateselskapet Ninja Tune. Som duoen Coldcut har de nylig gitt ut albumet «Let Us Play».

- Dette er første album vi er fornøyd med, sier Matt Black om den musikalske cocktailen av funk, punk og elektronisk lyd.

- Vi jobber etter klippe&lime-prinsippet (Cut&Paste). Omtrent all slags søppel blir til gull hvis du bare gjør det på den rette måten.

Ninja Tune har artister som DJ Food, Funky Porchini, The Herbaliser i stallen. Dette er navn som har gitt oss trip-hop og rare rytmer, og dermed sikret plateselskapet et renommé som framtidsrettet og suksessfulle. Ninja Tune ble startet opp etter at duoen frigjorde seg fra platekontrakten med giganten Arista.

- Vi gjorde bitre erfaringer, men de har kommet godt til nytte i dag, sier Black.

Coldcut skal på turné i løpet av det kommende året, og høyst sannsynlig kommer de også innom Norge.