SPENNINGEN STIGER: Distansekampen er i gang, for nå begynner de små elbilene for alvor å skryte på seg rekkevidde. I denne stortesten har vi tatt for oss VW e-Golf (f.v.), Renault Zoe og Opel Ampera-e. Foto: Fred Magne Skillebæk, Rune M. Nesheim og VW.
SPENNINGEN STIGER: Distansekampen er i gang, for nå begynner de små elbilene for alvor å skryte på seg rekkevidde. I denne stortesten har vi tatt for oss VW e-Golf (f.v.), Renault Zoe og Opel Ampera-e. Foto: Fred Magne Skillebæk, Rune M. Nesheim og VW.Vis mer

Test av Opel Ampera, VW E-Golf, Renault Zoe

Trippel-test: Elbil-vinneren er en innertier for veldig mange

Opel Ampera-e, VW E-Golf og Renault Zoe i durabelig el-test.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Opel Ampera-eOpel Ampera-e er bilen over 4 000 kunder har skrevet ordre på. Årsaken er å finne i rekkevidden, men hva med resten?

Opel har fristet med lang rekkevidde lenge, for Ampera-e, og da de offisielle tallene ble lagt frem ble de aller fleste overrasket. 52 mil skal den gå, ifølge NEDC. De amerikanske EPA-tallene er mer realistiske, og viser til 38 mil som mer edruelig og oppnåelig.

Vi har nå testet bilen ved flere anledninger, og har gjort oss opp vår egen mening. Men det er ikke bare rekkevidden som er spennende ved Opel Ampera-e, for bilen er kliss ny.

Så hva bor det egentlig i bilen, som egentlig er en Chevrolet og bygges rett utenfor Detroit?

Snusfornuftig

Å kjøpe amerikansk elbil er i seg selv ikke noe nytt, for Tesla har nærmest tapetsert Norge med elbiler de senere årene. Den foreløpige ulempen med Tesla er at den koster mye penger, og den er stor. Ikke alle trenger en så stor elbil, og når det nå kommer en utfordrer med lang rekkevidde og mer moderat størrelse, til en betydelig lavere pris, ja da går Ola Normann bananas for å få fatt i en.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag

MÅNED

Prøveperiode*

1 kr

(0,03 kr per dag)

KJØP MÅNED

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

MÅNED 1 kr for måned. 0,03 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (99kr/måned) når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

UKE

55 kr

(7,86 kr per dag)

KJØP UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

UKE 55 kr for uke. 7,86 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,77 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr for kvartal. 2,77 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

6 MÅNEDER

Spesialtilbud*

180 kr

(1 kr per dag)

KJØP 6 MÅNEDER

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

6 MÅNEDER 180 kr for 6 måneder. 1 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (449kr/6mnd) når gratisperioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris.
  • * Fornyes til normalpris etter tilbudsperioden (99kr/måned) (449kr/6måneder).
  • Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.