Trøbbel i ørkenen

Det er visst ikke så lett å lage førerløse biler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BARSTOW, CALIFORNIA (Dagbladet.no): Klokka halv sju blafrer det grønne startflagget og favoritten raser av gårde. Nåja, ingen fartsrekorder ble vel satt i Grand Challenge, kappløpet om en million dollar og den førerløse framtida.

Den røde humveen er likevel imponerende. En drøy kilometer nedi veien krysser den i fin fart, 37 kilometer. Det er ganske bra for en tom bil.

Ingen toppfart

Tar med seg et par gjerdestolper til allmenn jubel.

- Kult, mener Adam (14) og vennen JC (12).

De har tatt turen opp fra San Diego for å se det historiske billøpet. Men snart er det slutt. Humveen kan ikke fullføre. Kanskje har skadene fra rundvelten under testløpet ødelagt utsiktene?

SciAutonics må nøye seg med 10 km/t på flat ørkenslette. Fartsgrensa på terrengløpets beste partier er satt til 90, uten at Pentagon tror noen når den farta i år.

Klokka 9.04.24, sju kilometer fra start, er SciAutonic II ferdig. Beste og nest beste fra kvalifiseringene ryker ut.

Førerløs framtid

Men arrangørene var slett ikke sikre på at noen skulle til mål i år. Forskningsprosjektet til framtidsfolket i Darpa skal vare til 2007, minst. Målet er at hver tredje av alle USAs militærkjøretøyer blir førerløse i 2015.

Kanskje er Dave Hill nærmest løsningen? Hans Toyota pickup ser helt normal ut. Svømmer litt i begynnelsen, men krysser veien ved Dagbladet.no i myk og flott stil før den skrur opp farten silkemykt på den andre sida.

Hill er kjent for å slippe rattet på motorveien. Ikke i sekunder, men minutter. Digital Auto Drive tilbakela én mils vei til klokka halv elleve og kan bli beste bil. Endelige resultater kommer i morgen.

Konkurransen offisielle nettside besøker du her. Informasjon om lagene og Dagbladet.nos tidligere artikkel om løpet.

TERRENGHJUL: Lagmedlemmene i Rover Systems jobber med sin bil C1V1 Rover før kvalifisering.
GANSKE NORMAL:</B> Bilen til laget Digital Auto Drive skiller seg ikke så mye fra vanlige biler. Det eneste må være at den ikke har noen bilfører.
MÅTTE BRYTE: Bilen til laget Cajunbot kom seg ikke gjennom kvalifiseringa tidligere i konkurransen. Årsaken var en mindre feil i en sender.
VIDERE:</B> Robotbilen til California Institute of Technology, Caltech, kom seg gjennom kvalifiseringen. Bilen kaller de for Bob. Og den har ikke sjåfør.
ØRKENMONSTER:</B> Cyberbilen til Team CyberRider kan skremme hvem som helst.