KØ: Bildene er tatt ved en tollstasjon utenfor den kinesiske hovedstaden Beijing på den store innfartsdagen etter en ukes lang ferie. Foto:  REUTERS/China Daily/NTB Scanpix
KØ: Bildene er tatt ved en tollstasjon utenfor den kinesiske hovedstaden Beijing på den store innfartsdagen etter en ukes lang ferie. Foto: REUTERS/China Daily/NTB ScanpixVis mer

Trodde du køene i Norge var lange? Tenk om igjen

750 millioner reisende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Vi har alle vært i den situasjonen. Ferien er over og solveggen på hytta, campingplassen i skjærgården eller ferieflørten er allerede i ferd med å bli et vagt minne.

Det eneste som gjenstår er sjarmøretappen hjem.

Trond Viggo Torgersen oppsummerte det ganske elegant da han forfattet sitt udødelige verk «Kø».

«Kø, vi står i kø. At vi ikke blir sprø. Du stiller opp bakerst og håper tida vil fly. Og når du kommer foran er du bakerst i en ny. Kø, vi står i kø».

Men selv om både E6, E18 og andre E'er kan være i overkant frustrerende på slike dager, har vi likevel lite å stille opp med på den internasjonale arenaen. Det er disse bildene fra Kina et godt bevis på.

750 millioner på farten Bildene er tatt ved en tollstasjon utenfor den kinesiske hovedstaden Beijing på den store innfartsdagen etter en ukes lang ferie.

Ifølge The Telegraph var årsaken til den voldsomme opphopingen et nytt sjekkpunkt og en drastisk reduksjon i antall kjørefelt akkurat på dette punktet. Fra omlag 50 til 20 felt.

Det var ventet at så mange som 750 millioner mennesker, omlag halvparten av landets befolkning, ville ta i bruk veiene eller jernbanen i løpet av uka.

10 mil Dette er heller ikke første gang trafikkorken har nådd legenariske nivåer i Kina.

I 2010 skrev Dagbladet om en kø på det nasjonale motorveinettet, også da utenfor hovedstaden, som hadde stått stille i ni dager.

Køen var på et tidspunktet svimlende 100 kilometer land, og strakk seg fra Beijing til nabobyen Jinjing.

Den gang var årsaken vedlikehold og ombygging av motorveien, godt hjulpet av mindre trafikkulykker og biler som ganske enkelt ikke tålte påkjenningen.

Etter at personbilsalget har tatt av i Kina har køer vært et stort problem.