NORSK: Krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo fikk kjøpe seks slike MTBer og støttefartøyet KNM Horten fra Forsvaret. Båtene er nå bevæpnet på nytt. Nupi-forsker Morten Bøås er overrasket over at Nigerias nye president vil utfordre Tompolo. Foto: Privat og Scanpix
NORSK: Krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo fikk kjøpe seks slike MTBer og støttefartøyet KNM Horten fra Forsvaret. Båtene er nå bevæpnet på nytt. Nupi-forsker Morten Bøås er overrasket over at Nigerias nye president vil utfordre Tompolo. Foto: Privat og ScanpixVis mer

Trodde ikke presidenten turte å ta oppgjøret med Tompolo nå

Forsker Morten Bøås trodde presidenten i Nigeria hadde nok med Boko Haram.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagbladet meldte tidligere i dag at den nigerianske «Economic and Financial Crimes Commission» (EFCC), som tilsvarer det norske Økokrim, har bedt krigsherren kjent som Tompolo om å melde seg. Hvis ikke vil det bli utstedet arrestordre på ham, melder flere nigerianske nettsteder.
Det var krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo som fikk kjøpe sju norske marinefartøy og fikk en milliardkontrakt med det nigerianske kystverket i bytte mot å slutte fred med regjeringen.

I mai ble Mohammadu Buhari innsatt som ny president og det har vært knyttet stor spenning til hvordan han vil håndtere de gamle krigsherrene som fikk priviligerte posisjoner av den forrige presidenten.

Valgløfter President Buhari gikk til valg på å oppheve de svært lukrative og omstridte sikkerhetskontraktene, noe som fikk Tompolo til å true med borgerkrig. Derfor har presidenten foreløpig vært forsiktig, og til nå konsentrert seg om selve NIMASA og den sparkede toppsjefen som var i Norge for å kjøpe krigsskip. Men at selveste Tompolo nå blir bedt om å melde seg tolkes som starten på et oppgjør mellom presidenten og den tidligere krigsherren.

- Dette er nok et forsøk på å holde valgløftene, men jeg er overrasket over at han faktisk tar dette oppgjøret nå. Jeg trodde han skulle la det gå, for han har mer enn nok av problemer å stri med i nord, sier Nupi-forsker Morten Bøås til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I de nordlige delstatene kjemper den nigerianske hæren en brutal kamp mot Boko Haram, som har erklært sin lojalitet til den såkalte «Islamske staten» (IS).

Bøås forteller at det i Nigeria tidligere i år gikk rykter om at president Buhari hadde kommet til en felles forståelse med krigsherrene som herjet i deltaområdet på 2000-tallet. På den tiden klarte krigsherrene å holde hele den nigerianske oljeeksporten som gissel. Nigeria produserer mer olje og gass enn det Norge gjør.

- Det gikk rykter om at Buhari hadde kommet til en forståelse med krigsherrene, men det var tydelig vis ikke tilfelle. Eller så kan noe ha gått galt i samtalene.

Tompolo er bedt om å melde seg for EFCC i Nigerias største by Lagos på torsdag 19. desember. Formelt er han innkalt for å forklare seg om en eiendomstransaksjon der flere av hans nære medarbeidere er siktet for å ha puttet 113 millioner kroner i sine egne lommer.

- Det store spørsmålet er om han melder seg og hva som vil skje videre.

Det søte liv Det er selvsagt en mulighet for Tompolo å vende tilbake til livet som krigsherre. Men etter seks år med rundt 100 millioner kroner i året fra staten har Tompolo vendt seg til et liv i sus og dus. I følge NigerianMonitor kjøpte han seg en privat-jet til 80 millioner kroner i 2013.

- En sentralt spørsmål er om han virkelig vil gå tilbake til sumpene. Hans følgesvenner er også blitt vant til et annet liv, så det spørs om de andre vil følge ham om Tompolo vil ønske å gå tilbake til krigføring, sier Bøås.

Tompolos posisjon i deltaet er fortsatt sterk, og han tilhører den mektige Ijaw-stammen.

- En ting er at Tompolo er forbannet, men klarer han å gjøre sitt sinne til Niger-deltaets sinne så har han en god sak. Han har potensiale til å være en samlende figur i Niger-deltaet, sier Bøås.

På 2000-tallet ledet han Mend-geriljaen som utad gjorde opprør mot at milliardene fra oljeproduksjonen ikke kom fram til befolkningen i sør. Taktikken var kapringer og kidnappinger av oljearbeidere, samt blokkering av oljeterminaler

- Mend var en mellomting mellom en plattform for egen berikelse og en platform for å sette fram berettigede sosiale krav, sier Bøås.

FØR: Før de fikk kjøpe båter fra Norge fartet Tompolos menn rundt i blanbt annet denne farkosten. Foto: EPA/Scanpix
FØR: Før de fikk kjøpe båter fra Norge fartet Tompolos menn rundt i blanbt annet denne farkosten. Foto: EPA/Scanpix Vis mer