SLO REKORDER: Australias energimyndigheter bestilte det gigantiske batteriet fra Elon Musk og Tesla. Ifølge myndighetene er kraftselskapene selv sjokkert over hvor bra batteriet virker. Foto: AFP PHOTO / PETER PARKS / NTB Scanpix
SLO REKORDER: Australias energimyndigheter bestilte det gigantiske batteriet fra Elon Musk og Tesla. Ifølge myndighetene er kraftselskapene selv sjokkert over hvor bra batteriet virker. Foto: AFP PHOTO / PETER PARKS / NTB ScanpixVis mer

Trodde knapt sine egne øyne da de så Elon Musks superbatteri i aksjon

Tesla-batteriet i Australia leverte på rekordtid da kullkraftverket knelte.

(Dagbladet): Den sørafrikanske genierklærte gründeren Elon Musk har hatt suksess på mange fronter.

Ikke bare har 46-åringen grunnlagt PayPal og rakettselskapet SpaceX og tjent milliarder. Nå har elbilselskapet hans Tesla bygget det som er verdens største litium-ion batteri, og resultatet er foreløpig overveldende.

Prosjektet var i utgangspunktet meget ambisiøst. Musk lovet i juli å bygge et batteri på 100 megawatt som skulle stå ferdig i løpet av 100 dager. Dersom installasjonen da ikke var ferdig, skulle myndighetene få det gratis.

- Sjokkert

Men Musk leverte godt innenfor tidsfristen, og 1. desember ble batteriet skrudd på.

Men ikke bare var batteriet levert til tida. Det har også levert over alle forventninger.

I forrige uke ble strømforsyningen fra kullkraftverket Loy Yang i Victoria brutt. I løpet av bare 140 millisekunder hadde imidlertid Tesla-batteriet allerede reagert og spyttet inn 100 megawatt strøm i elnettet.

NY NORSK VERDENSREKORD: Bjørn Nyland er så imponert over rekkevidden på elbilen Tesla at han tok med seg kompisen ned til Danmark og satte like greit ny verdensrekord i antall kilometer kjørt uten å lade. Video: Bjørn Nyland/Youtube Vis mer Vis mer

- Det er ny rekord, og de nasjonale kraftselskapene var sjokkert over hvor raskt og effektivt batteriet klarte å levere energien i markedet, sier delstatens energiminister Tom Koutsantonis til 5AA Radio, ifølge IB Times.

Drives av vindkraft

Batteriet er koblet til et vindkraftverk med 99 vindmøller som drives av det franske selskapet Neoen i Jamestown, som ligger omkring 200 kilometer nord for Adelaide.

Batteriet er stort nok til å forsyne 30 000 husstander med strøm i en time ved strømbrudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Batteriets raske responstid overgikk alle forventninger og viser ifølge energiminister Koutsantonis at Tesla overgår alle andre kilder for nødstrøm.

- Kraftstasjonen på Torrens Island vil bruke mellom en halvtime og en time på å forløse energien og få den ut på markedet. Batteriet kan gjøre det på millisekunder, sier han.

Ett millisekund er en tusendels sekund, og responstida for batteriet er dermed på 14 hundredels sekunder. Et blunk er på cirka 400 millisekunder.

VERDENS STØRSTE: Teslas batteri i Hornsdale i Sør-Australia er verdens største. Foto: REUTERS/Sonali Paul/NTB Scanpix
VERDENS STØRSTE: Teslas batteri i Hornsdale i Sør-Australia er verdens største. Foto: REUTERS/Sonali Paul/NTB Scanpix Vis mer

Batterikappløp

Strømbruddet, som skjedde i forrige uke, var også det første siden batteriet ble installert i Sør-Australia. Delstatsmyndighetene fikk imidlertid mye kritikk etter at en storm forårsaket strømbrudd i hele delstaten i september i fjor.

Landet er også en kullprodusent og et av landene i verden med størst utslipp av klimagasser per innbygger.

Men batterier kan bli en av de mest lønnsomme energikildene i åra framover. ​ Det foregår et internasjonalt kappløp for å forbedre batterier, og batterikapasitet kan bli avgjørende for fornybare løsninger i framtida.

I dag er det fortsatt litium-ion-batteriene, likt Teslas gigantiske installasjon i Australia, som setter standarden for oppladbare batterier. Batteriene er oppbygd av elektroder (minus) og oksid-elektroder (pluss), vanligst av litium-koboltoksid, litium-manganoksid eller litium-jernfosfat.

Litium-ion-batteriet er i virkeligheten en gammel oppfinnelse som ble lansert av Sony allerede i 1991.

Ny teknologi

Siden den gang har egentlig ikke så mye skjedd. Lagringskapasiteten har økt med noen få prosent hvert år, men i bunn og grunn er teknologien ganske uforandret.

Tesla er blant dem som jobber tett på utviklingen, og har tatt et nytt batteripatent som viser at nye, billigere og lettere batterityper er underveis.

Det nye batteriet er et såkalt metal air-batteri og skal etter planen sitte i framtidige Tesla Model S sammen med et tradisjonelt litium-ion-batteri, og skal være med på å forlenge den populære elbilens rekkevidde til godt over 600 kilometer.

Teslas nye batteritype er et batteri som bruker metalloksyderingen med oksygen til å produsere energi.

Toyota er også godt på vei til å utvikle superbatterier sammen med Honda og Mazda. Toyotas sjef for forskning og utvikling, Kiyotaka Ise, sier i et intervju med Dinside at de jobber med et «solid state»-batteri (faststoff-batteri) som har faste elektrolytter i stedet for dagens flytende.

- De nye batteriene vil gi minst 50 prosent mer effekt og dermed en dobling av rekkevidda sammenliknet med de litium ion batteriene som brukes i dagens elbiler. Dessuten vil ladetida på batteriet halveres, sier han.