LURTE NYNAZISTER: T-skjortene som ble utdelt under en konsert i helgen skiftet budskap i vasken. Foto: EXIT-Deutschland
LURTE NYNAZISTER: T-skjortene som ble utdelt under en konsert i helgen skiftet budskap i vasken. Foto: EXIT-DeutschlandVis mer

Trojansk t-skjorte

Tyske nynazister ble gjort grundig til latter da de tok på seg t-skjorter med et hemmelig budskap på brystet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERLIN (Dagbladet): «Hardcore Rebellen. National und frei» står det på t-skjortene som i helga ble delt gratis ut under en konsert i og for høyreekstremister i byen Gera.

Arrangørene, det lovlige partiet Nationaldemokratische Partei Deutschland (NPD), hadde på forhånd mottatt to kasser i posten, hver med 125 skjorter.

I et følgebrev hadde en tilsynelatende rundhåndet sympatisør bedt arrangørene om å dele dem gratis ut blant verdig trengende kampfeller.

Hodeskallen forsvant Og t-skjortene gikk unna som varmt hvetebrød, for ikke bare var de gratis, men påskriften og dødningskallen slo godt an blant de mørkebrune. Derfor ble skjortene fordelt til folk fra hele Tyskland.

Neste dag gikk alarmen, da rasende snauskaller meldte seg for å høre hvor t-skjortene stammet fra. Da de hadde fått sin første tur i vaskemaskinen, åpenbarte plaggen e seg med ny påskrift foran på brystet.

Hodeskallen og den opprinnelige teksten var forsvunnet som dugg for sola. I stedet står det nå at «det t-skjorta di kan, kan du også» — med adresse til «exit» i Berlin, en organisasjon som hjelper unge folk med å bryte ut fra høyreradikale kretser.

Klager sin nød Budskapet om å få vasket av seg det brune og starte på nytt igjen, slo mildt sagt ikke godt an blant NPD-tilhengerne. På ulike steder i internett klager de nå sin nød over å ha blitt tatt så ettertrykkelig ved nesen.

«Hvorfor kom ikke vi på dette?», spør en høyreekstremist i et diskusjonsforum. Andre raser over at antinazister har penger til å gjennomføre et slikt stunt.

Opphavsmannen er den tidligere polititjenestemannen Bernd Wagner, som driver organisasjonen Exit-Deutschland i Berlin. Han sier til avisa Süddeutsche Zeitung at prisen for skjorter og trykk var lav — det hele kom på under 10 000 kroner.

Wagner medgir at han har fått hjelp til sin «Aksjon Trojaner» av en profesjonell reklamemann.

- Jeg tror selvsagt ikke på at noen av denne grunn kommer til å forlate nazimiljøet. Men nå har vi fått programmert inn på netthinna deres navnet på organisasjonen vår og kanskje de henvender seg til oss, hvis noen av dem en dag ønsker å forlate sin antisemitiske og fremmedfiendtlige ideologi?