Trollstigveien stenger

Onsdag morgen stenges Trollstigveien i Møre og Romsdal for i år. Ingen vet foreløpig når den kjente turistveien kan åpnes igjen neste sommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bakgrunnen for den tidlige stengingen er en rapport fra SCC Kummeneje som konkluderer med at stabilitetsforholdene i fjellskråningen over midtpartiet av veien ikke er tilfredsstillende. Forberedelsene til et meget krevende opprenskingsarbeid og sikring av det gjennomforvitrede fjellet begynner allerede onsdag. Veien skal dekkes med en sandpute på en halv meters tykkelse før veiarbeidere, fjellklatrere og helikopter begynner sikringsarbeidet.

Snøen avgjørende

Vegsjef Karl Melby i Møre og Romsdal sier til NTB at omfanget av det arbeidet som skal gjøres ikke vil være klart før seinere i høst. Dessuten vet ingen om snøen kommer tidlig eller seint. Dette blir avgjørende for åpningstidspunktet neste sommer.

Statens vegvesen har vært utsatt for tildels sterk kritikk både fra reiselivshold og fra næringslivet på og rundt Trollstigveien etter beslutningen om stenging. Melby sier at han forstår godt at folk er kritiske.

Ubåt-nett

- Dette kom uventet på alle, også på oss. Da vi fikk rapporten om tilstanden i Trollstigen kunne vi ikke gjøre noe annet enn å gå åpent ut med innholdet i den og ta konsekvensen av det som sto der. Dersom vi hadde latt være å informere om rapporten og heller ikke foretatt oss noe og det hadde skjedd en ulykke i veien, ville vi ha fått en kritikk som vi ikke kunne bære like godt, sier Melby.

Prosjektleder for sikringsarbeidet i Trollstigveien, ingeniør Runar Larsen, ser til NTB at vannbombing fra helikopter og høytrykkspyling av fjellet er blant metodene som skal benyttes for å få løsmassene bort. Siden skal fjellet sikres med 15.000 kvadratmeter nett.

Det skal blant annet brukes ubåtnett fra 2. verdenskrig som ligger på lager i Frankrike. Den samme sikringsmetoden er tidligere brukt i Grenoble.