Trommeskinnet bedrar

I en tid der det dukker opp minst tretten nye musikkbåser pr. time har trioen Pål Thowsen, Jon Eberson og Tom Erik Antonsen funnet fram til nummer 14: Cyberjazz. Hva det er? Spør ikke dem eller oss, men nå er det ny skive og nye jobber på gang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fire år har det tatt siden første gang de satte i gang med det som i dag selges over disk som «The Net».

Rutinert

- Vi begynte å øve i 1991 da jeg bodde på Lillestrøm, men så ramlet jeg av i halvannet år grunnet private ting. Etter den perioden har jeg funnet tilbake til gleden i livet og gleden over å spille igjen sammen med venner og kamerater, sier Pål Thowsen, mannen som har holdt taket, som han sier, siden han var fem år gammel.

En trommeslager innenfor alle mulige sjangrer og som beviser gang på gang at trommeskinnet bedrar.

- Hva er cyberjazz?

- Oscar Peterson er jazz, så har vi acid jazz og Jan Garbarek spiller verdensmusikk og da må jo vi spille cyberjazz, sier en lett flirende Thowsen og dermed lar vi båsene hvile.

Sammen igjen

Eberson og Thowsen har lang fartstid innenfor faget jazz med tilhørende herligheter, men det er lenge siden de to gode «buddyene» spilte sammen på plate.

- Eberson, fortell litt om musikeren Thowsen, hvordan er han i dag?

- Han er blitt en usedvanlig ydmjuk musiker som er mye mer lyttende til omgivelsene rundt seg. Pål har aldri vært bedre til å spille trommer enn det han er nå , sier Jon Eberson og snadder litt tobakk.

- Thowsen om Eberson?

- Han har jo 20 års erfaring og vi begynte å spille veldig fort. Kanskje vi spilte raskest i hele verden, nå derimot trenger ikke Jon å bevise noenting. Han har erfaring og dyktighet nok til å slappe av og spille, sier Thowsen.

Sistemann i trioen, Tom Erik Antonsen, sier dette om sitt møte med den «eldre» gardemusikken.

- Utrolig lærerikt. Jon kommer med låter, vi koker litt sammen og så skjer det ting hele veien. Denne plata er definitivt ikke A4-musikk , sier Antonsen.