UNG OG ARBEIDSUFØR: Etter halvannet år bak spakene i Sikorsky S-92 ble Trond Rasmussen hundre prosent arbeidsufør med invalidiserende tinnitus og støyallergi. Nå krever han millionerstatning. Foto: Privat
UNG OG ARBEIDSUFØR: Etter halvannet år bak spakene i Sikorsky S-92 ble Trond Rasmussen hundre prosent arbeidsufør med invalidiserende tinnitus og støyallergi. Nå krever han millionerstatning. Foto: PrivatVis mer

Trond (43) krever millionerstatning

Hadde nordsjøpilotene hatt samme helsevern som andre arbeidstakere, ville oljevirksomheten ha stanset opp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går skrev Dagbladet at unge piloter blir syke og faller ut av jobb med alvorlige helseskader på grunn av støy og vibrasjoner i helikoptrene som frakter oljearbeidere ut i Nordsjøen.

- Vi er kjent med at en del piloter som flyr Sikorsky S-92 har fått helseproblemer slik Dagbladet beskriver. Luftfartstilsynet har også fått henvendelser om dette, sier HMS-inspektør Torkjell Vik i Luftfartstilsynet til Dagbladet.

Trond Rasmussen (43) er en av hittil to piloter i helikopterselskapet Bristow Norway som har fått invalidiserende øresus godkjent som yrkessykdom av Nav. Nå krever han millionerstatning fra forsikringsselskapet.

- Jeg lurer på hvorfor alderen på uføre helikopterpiloter i Nordsjøen har gått ned fra 50-55 til 40-45 år, og hvorfor Norge ikke følger internasjonale retningslinjer og regler for støy og vibrasjoner for flygere, sier Rasmussen til Dagbladet.

Luftfartsdirektøren politianmeldt Norske myndigheter har i mer enn ti år vært klar over helikopterpilotenes larmende og skadelige arbeidsmiljø. Dagbladet har tidligere skrevet at 43 piloter i selkapet CHC Helikopterservice meldte om støyplager på jobben. Mellom 2001 og 2007 mistet åtte piloter i selskapet lisensen til å fly og dermed også levebrødet.

Den støyskadde piloten Amund-Ragnar Bjerkeseth politianmeldte i 2003 Luftfartstilsynet for å ikke ivareta tilsynsplikten sin.

I politiavhør 11. oktober 2003 argumenterte tidligere luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad for at luftfart må unntas fra EUs nye regler for støy, hvor en mulig løsning er å regulere eksponeringstida.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Mistenkte forklarer at deres vurdering er da at dersom man skal gjennomføre en slik regulering så vil luftfarten i Nordsjøen være umulig, fordi avstandene er for lange», heter det i politidokumentet.

Først i februar i fjor ble den såkalte støyforskriften implementert og gjort gjeldende for norsk luftfart. Vibrasjonsforskriften er ennå ikke gjort gjeldende for flygende personell i Norge. Begge disse forskriftene har vært gjeldende for andre yrkesgrupper i Norge siden våren 2006.

I helikopterselskapet Bristow Norway har de opplevd piloter med hjerteflimmer, støyskader, ryggproblemer og en rekke andre helseplager etter at de begynte å fly Sikorsky S-92 i 2004.

- Vi har spurt tilsynet om hva støyforskriften betyr i praksis. Nå er det ett år siden den ble gjort gjeldende også for flygende personell, men Luftfartstilsynet har ennå ikke vært her, sier administrerende direktør Renee de Jong i helikopterselskapet Bristow Norway.

- Uten oss stopper oljevirksomheten Dagbladet har snakket med en rekke skadde piloter som hevder at helsa deres er blitt ofret for oljerikdommen.

- Uten oss stopper oljevirksomheten. Vi er blitt omtalt som de nye nordsjødykkerne, sier leder for flygerforeningen i Bristow, Carl Gilbert Rego.

UT PÅ JOBB: Oljearbeidere går om bord i et Sikorsky S-92 på Sola. Foto: Tommy Ellingsen
UT PÅ JOBB: Oljearbeidere går om bord i et Sikorsky S-92 på Sola. Foto: Tommy Ellingsen Vis mer

Luftfartstilsynet mener de har sitt på det tørre.

- Vi har ikke utført særskilt HMS.tilsyn hos CHC Helikopterservice eller Bristow siden støyforskriften ble gjort gjeldende for flygende personell, vedgår HMS-inspektør Torkjell Vik i Luftfartstilsynet.

Før han ble ansatt i tilsynet i 2002 hadde ikke Luftfartstilsynet en eneste person med ansvar for HMS innen luftfarten. Vik er i dag den eneste i tilsynet som jobber med dette.

Han understreker at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for et trygt arbeidsmiljø i henhold til kravene.

- Vi har informert arbeidsgiverne om hvilke krav som påhviler dem. Arbeidsmiljø er også en del av det operative tilsynet vi utfører hos alle flyselskap årlig, sier Vik.

- Har Luftfartstilsynet gjort jobben sin for å hindre at helikopterpiloter blir syke av arbeidsmiljøet?

- Et hvilket som helst svar på dette spørsmålet vil bli gjenstand for diskusjon. Ansvaret er og blir hos arbeidsgiver. Men basert på de ressurser vi har tilgjengelig, har vi sørget for at regelverket er kjent og at arbeidsgiverne er klar over sitt ansvar, sier Vik.

HMS-inspektøren sier Luftfartstilsynet nå har fått ekstra midler øremerket arbeidsmiljø innen sivil luftfart. Vik lover at tilsynet skal være mer aktive på dette området i 2011.

BEKYMRET: Fagforeningsleder Carl Gilbert Rego i Bristow Norway opplever stadig at unge kolleger faller ut av jobb. Foto: Tommy Ellingsen
BEKYMRET: Fagforeningsleder Carl Gilbert Rego i Bristow Norway opplever stadig at unge kolleger faller ut av jobb. Foto: Tommy Ellingsen Vis mer