I FJÆRA: Kjemikalietankeren Maria Soltin hadde såkalt drill mud i tankene da den grunnstøtte. Hele mannskapet på sju ble evakuert uskadd fra skipet. Foto: Benny Didriksen
I FJÆRA: Kjemikalietankeren Maria Soltin hadde såkalt drill mud i tankene da den grunnstøtte. Hele mannskapet på sju ble evakuert uskadd fra skipet. Foto: Benny DidriksenVis mer

Tror det er store skader under skipet

Grunnstøtte nord for Måløy med mannskap på sju.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Kjemikalietankeren «Maria Soltin» har grunnstøtt nord for Måløy.

- Kjemikalietankeren fikk slagside - og mannskapet på sju er evakuert over i en redningsskøyte, opplyser redningsleder Ben Vikøren ved Hovedrednings- sentralen Sør-Norge til Dagbladet.no.

Redningsskøyta «Simrad Buholmen» kom raskt til den grunnstøtte tankeren. Mannskapet var i fin form.

- Prøver å rette opp
Også redningsskøyta Halfdan Grieg rykket ut, og har startet arbeidet med å rette opp havaristen slik at det kunne slepes til nærmeste kai.

- Det har en barbor slagside på mellom 20 og 25 grader. Vi prøver å rette opp båten. Den ligger i fjæra, men er i øyeblikket av grunnen og i flyt, sier skipper Geir Antonsen til Dagbladet.

Ved 11-tiden i formiddag var havaristen slept til kai på Raudeberg en snau nautisk mil fra havaristedet. Dykkere undersøker nå skroget.

PÅ GRUNN: Kjemikalietankeren Maria Soltin grunnstøtte tidlig i dag morges utenfor Måløy. Nå forsøker redningsskøytene Halfdan Grieg og Simrad Buholmen å berge havarisen. Foto: Redningsselskapet
PÅ GRUNN: Kjemikalietankeren Maria Soltin grunnstøtte tidlig i dag morges utenfor Måløy. Nå forsøker redningsskøytene Halfdan Grieg og Simrad Buholmen å berge havarisen. Foto: Redningsselskapet Vis mer

- Vi regner med at den har store skader under baugen, sier Antonsen.

65 meter langt
Hovedredningssentralen fikk melding om grunnstøtningen like før klokken fem.

Det grunnstøtte skipet «Maria Soltin» er 65 meter langt, har en dødvekt på 1193 tonn, og en tankkapasitet på 933 kubikkmeter. Skipets last bestod av såkalt «drill mud», eller boreslagg fra oljeboring i offshoreindustrien.

Det eies av Soltin Marine AS i Kopervik, men drives av danske UNI-Chartering AS. Kjemikalietankeren ble bygget i 1972, og ombygget i 1991.

- Griseheldig
Båtfører Håkon Seim på redningsskøyta «Simrad Buholmen» sier til Dagbladet.no at været er rolig og fint i området.

BERGES TIL KAI: Redningsskøyta Halfdan Grieg på siden av havaristen. Nå forsøkes det på å rette opp skipet tilstrekkelig for å få det slept til kai. Foto: Hafdan Grieg/Redningsselskapet
BERGES TIL KAI: Redningsskøyta Halfdan Grieg på siden av havaristen. Nå forsøkes det på å rette opp skipet tilstrekkelig for å få det slept til kai. Foto: Hafdan Grieg/Redningsselskapet Vis mer

- De har vært griseheldige. Hadde været vært annerledes, så hadde dette utartet seg, sier Seim.

Mannskapet på sju hadde gått i redningsflåtene da skøyta ankom, og redningsaksjonen forløp uten problemer. Seim opplyser at kjemikalietankeren nå ligger med en slagside på cirka 20 grader.

- Traff ikke tankene
Mannskapet på sju er nå tilbake om bord i havaristen, og bistod med pumping mens den ble slept til kai på Raudeberg.

- Kystvaktskipet KV Leikvin har også kommet frem, og har kraftige pumper i beredskap hvis det viser seg at havaristen får problemer underveis. Men foreløpig ser det ut til at den ikke vil synke helt, forklarer Rune Bergstrøm fra Kystverkets beredskapsavdeling.

Han sier skipet bare hadde omlag 15 tonn diesel om bord, og at dette er lagret i tanker midt i båten. Det var to ballasttanker fremme i baugen som ble rammet under selve grunnstøtingen. Derfor har det ikke oppstått lekkasjer.

- Lasten var heldigvis vannholdig drill mud, noe som er langt mindre miljøfarlig enn oljeholdig drill mud. Hadde det vært sistnevnte, så kunne vi hatt et problem. Men nå ser det heldigvis ut som om at det har gått veldig bra, sier Bergstrøm til Dagbladet.

Vis mer