REKLAME: En ny studie slår fast at vi kan bli mer påvirket enn vi tror.
Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix
REKLAME: En ny studie slår fast at vi kan bli mer påvirket enn vi tror. Foto: Vegard Grøtt / NTB ScanpixVis mer

Tror du reklamen går deg hus forbi?

Da kan du ta feil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Enten man vil det eller ei, er reklamen en naturlig del av hverdagen i et moderne samfunn.

Man får reklame i posten, ser det på tv eller hører avertering på radio. Man møter annonser på nettet, på skilt langs veien eller mens man venter på t-banen.

- Avhenger av personligheten Og dersom du tror du er blant dem som greier å stenge reklamen ute, kan det være du tar feil.

Amerikanske forskere ved University of Illinois har nemlig funnet ut at reklamen kan gjøre inntrykk på oss uten av vi merker det. I hvert fall noen av oss, melder forskning.no.

Forskere har satt en forsøksgruppe på 142 personer til å se på reklamer.

Personene ble delt inn i to grupper, basert på analytiske og holistiske personligheter. Mens de analytiske konsentrerte seg om en oppgave av gangen, var de holistiske flinke til å ta inn alle inntrykkene på samme tid.

- Humøret påvirker Da deltakerne fikk i oppgave å se reklamer samtidig som de gjorde en annen oppgave ble evnene deres til å huske reklamen redusert med 50 prosent. De holistiske husket derimot reklamene like enkelt som før. Det samme var tilfellet om de ble tildelt en tredje oppgave.

Studien viste også at humøret påvirket reklameinntaket. Jo bedre humør en person var i, jo mer holistisk og påvirkelig for reklame var hun.

Ifølge forskning.no bekreftes funnene delvis av en studie fra 2010, som slår fast at vi oppfatter tv-reklame selv om vi spoler raskt forbi dem.

En av forskerne bak studien, Brittany Duff, oppfordrer folk til å tenke over reklamene de tror de overser, men likevel registrerer.

- Det kan være du får mer ut av disse annonsene enn du tror, sier hun i en nyhetsmelding.