BUDSJETT: Trine Skei Grande (V) og Siv Jensen (Frp) på Stortinget. Deres viktigste saker kan føre til at regjeringen kan falle, sier ekspert. Foto: NTB Scanpix
BUDSJETT: Trine Skei Grande (V) og Siv Jensen (Frp) på Stortinget. Deres viktigste saker kan føre til at regjeringen kan falle, sier ekspert. Foto: NTB ScanpixVis mer

«Grønne» avgifter:

Tror Frp kan gå ut av regjering på bensinavgiften: - De er i sjelen et opprørsk parti

Venstre og Frps prinsippsaker kan felle regjeringen, mener ekspert. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen vil øke bensin- og dieselprisene, men vil kutte både bompenger, årsavgift, og blant annet øke pendlerfradraget.

Alt for dårlig, mener Venstre.

De mener forslaget er stikk i strid med hensikten med grønt skatteskifte, fordi lettelsene premierer bilkjøring og dermed ikke bidrar til å forsterke klimaforliket.

- Det er beklagelig at regjeringen ikke følger opp avtalen fra ett år siden, sa Venstres Terje Breivik under en pressekonferanse fredag.

Viktig sak

Beate Nossum, leder av kommunikasjonsbyrået Footprint, tror at avgiftssaken er så viktig for Venstre og Fremskrittspartiet, at regjeringssamarbeidet kan stå for fall.

- Dette er en sak som er så viktig for både Venstre og Frp, at det kan rokke ved selve grunnmuren i regjeringssamarbeidet, sier Nossum til Dagbladet.

Å ikke øke bilavgiftene er for Fremskrittspartiet blant deres aller viktigste saker, mens Venstre ønsker derimot grønn skattelegging.

- Disse sakene er særlig viktig for Frp og Venstre. Ingen av dem tåler nederlag her uten at det går utover troverdigheten deres i viktige velgergrupper. Derfor kan selve regjeringskonstellasjonen stå på spill for begge partiene i denne saken, sier Nossum.

- Er det lurt, kun ett år før valget?

- Frp er i sjelen et opprørsk parti. Det er enklere for dem å drive tradisjonell Frp-valgkamp i opposisjon enn i regjering. For mange i Frp vil det være bedre å markere partiets ståsted ved å gå ut av regjering, enn å måtte gi etter på spørsmål om bilavgifter, sier hun.

Forhandler om kroner og øre

Norge har forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene med minst 40 prosent innen 2030.

I tillegg har Norge skrevet under på Paris-avtalen, som slår fast at global oppvarming skal begrenses til to grader, og det skal jobbes for å klare 1,5 grader.

Regjeringens forslag vil ikke føre til mindre utslipp, mener flere eksperter Dagbladet tidligere har snakket med.

De tror at forhandlingene handler mer om kroner og ører som ikke er i nærheten av å oppfylle Norges klimamål.

- Hvis man øker prisen på bensin og diesel med 50 øre, så kan man anslå at den personlige bilbruken reduseres med én prosent på kort sikt, og at utslippene kanskje synker med opp mot to prosent på lang sikt. Personbiler utgjør drøyt 10 prosent av norske utslipp, og tiltaket vil dermed bare redusere norske utslipp med 0.1 prosent på kort sikt, forklarer Lasse Fridstrøm, seniorforsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Regjeringsslitasje

Beate Nossum, leder av kommunikasjonsbyrået Footprint, tror Fremskrittspartiet står midt i et viktig valg i avgiftsbråket.

- Regjeringsslitasjen mellom Høyre og Frp er merkbar. Om Frp av strategiske årsaker ønsker å gå ut av regjering ett år før valget, er bensinavgiften en sak de kan gå ut av med hodet heva, sier Nossum.

I regjeringssamarbeidet har Venstre vært det partiet med den største pådriveren for en aktiv avgiftspolitikk mot det grønne skiftet.

Nossum tror derfor at forslaget som det foreligger nå, ikke er noe Venstre kommer til gå med på.

- Venstre kommer aldri til å gå med på forslaget slik det foreligger nå. Samarbeidet med regjeringen kan komme til å bryte sammen med mindre partiet får gjennomslag for et kraftig grønt skifte gjennom offensiv bruk avgiftspolitikken. Dette er Venstres viktigste sak, sier Nossum.

Løsning finnes

Beate Nossum tror imidlertid at det finnes en løsning, og at et videre samarbeid vil være mulig.

Nossum, som driver et kommunikasjonsbyrå som er eksperter på det grønne skiftet, tror løsningen kan være å øke dieselavgifta slik at prisen på fossil diesel blir høyere enn biodiesel. I tillegg la bensinavgiften stå urørt og bruke engangsavgiften til å gjøre det mer lønnsomt å kjøpe nullutslippsbiler, slik at det blir mulig få et rakt teknologiskifte i bilparken.

- Det vil også ha størst klimaeffekt, sier hun.

Nossum tror at dersom regjeringssamarbeidet vil bryte sammen, kommer det til å skje i denne saken, blant annet fordi det er en symboltung sak.

- Dette er en av enkeltsakene som symboliserer ulikhetene mellom samarbeidspartene. Bilavgifter er en symboltung sak fordi det angår folk flest, samtidig som saken viser et større bilde. Dette vil vise om regjeringen virkelig satser på det grønne skiftet, sier hun.

Viktig for Venstre

Valgforsker Svein Erik Tuastad ved Universitetet i Stavanger tror ikke på noen skilsmisse mellom Høyre og Frp.

Han understreker imidlertid at utfallet av budsjettforhandlingene vil være ekstremt viktige for Venstre, samt utsiktene for en ny Høyre-regjering.

- Venstre ligger såvidt over sperregrensa, og er helt avhengige av å kunne vise til et grønt skifte, sier Tuastad til Dagbladet.

Førsteamanuenisen legger vekt på at Venstre har konkurrenter i form av SV og MDG innen miljøpolitikk, og at de står fare for å miste velgere dit.

Mener Frp har mindre å tape

Frp er i en helt annen situasjon, mener Tuastad.

- Frp har hatt en god samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, som fått til mye veibygging. Her har ikke velgerne som ønsker mer av dette noen reelle alternativer til Frp, sier valgforskeren.

Ettersom Venstre vil være viktige for å få til en ny Høyre-regjering, så tror Tuastad at statsminister Erna Solberg i det stille håper på et positivt utfall for partiet.

- Dette budsjettet har en sterk symbolsk betydning, der Venstre, sammen med Krf, haler i motsatt retning av Frp. Det kommer til å koste mye for partene å gi seg, og hvis Venstre havner under sperregrensa vil det valgstrategisk dårlig nytt for Høyre, sier Svein Erik Tuastad til Dagbladet.

I verste fall ser han for seg at Venstre kan bryte med regjeringa.

- Venstre er helt avhenige av grønn troverdighet, sier Tuastad.