Situasjonen for flyselskapet har forverret seg kraftig de seneste dagene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Situasjonen for flyselskapet har forverret seg kraftig de seneste dagene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Tror Norwegian må selge 140 fly

Analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities hevder aksjen likevel er undervurdert.

(Finansavisen.no): Situasjonen for flyselskapet har forverret seg kraftig de seneste dagene. Urealisert tap på drivstoff er ifølge analytikere nå nærmere 1,7 milliarder. Et nytt fall på over 10 prosent i Bank Norwegian gjør at tapet til nå i fjerde kvartal har passert 1,3 milliarder.

Pareto Securities forventer at Norwegian holder seg innenfor egenkapitalkravet og mener at selskapet har betydelige muligheter for å styrke balansen gjennom salg av fly.

Tapet Norwegian nå ser ut til å få på drivstoffsikring for 2018 vil gi utslag i betraktelig lavere kostnader i 2019 (35 prosent er sikret, 65 prosent er spot), dermed er inntjeningspotensialet økt.

- Det sagt, vinteren er normalt utfordrende for flyindustrien og ingen unntak for Norwegian. Selskapet er derfor avhengig av å redusere kostnadene og bedre driften ytterligere – noe vi tror vil bli synlig i 2019, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto, ifølge Finansavisen.

Må selge fly

Sivertsen venter et salg av opp til 140 fly, en transaksjon som kan inkludere 95 Airbus- og 45 Boeing- fly. Estimert verdi på transaksjonen kan i så fall bli nord om 40 milliarder kroner, gjennom reduserte investeringsforpliktelser og gjeld.

I tillegg tror Pareto at salg av fly også blir å styrke egenkapitalen og gi en betydelig positiv effekt på kontantbeholdningen – noe som gjør at det neppe oppstår noen større spørsmål om kredittverdighet til selskapet.

- Vi tror aksjemarkedet undervurderer hvor sterkt flymarkedet er, særlig etterspørselen i Asia er solid. Vi tror Norwegian har flere muligheter og interesserte parter, som gjør at flyene blir solgt tilnærmet lik markedsverdi, sier Sivertsen, ifølge avisen.

I så fall skal både gjeld og finansiell risiko reduseres betydelig. Etter meglerhusets syn er det riktig av Norwegian å bruke tid på å få gjennomført en transaksjon – fremfor å presse den gjennom fordi aksjemarkedet er bekymret over egenkapitalen.

Tror på selskapet

Investeringene som Norwegian har gjort gjennom flere år og det selskapet som er bygget opp – er uten tvil imponerende, mener Sivertsen.

- Selv om Norwegian nå sliter med en strukket balanse, så mener vi selskapet har både alternativer og midler til å komme gjennom.

- Fokus er nå på å øke lønnsomheten og maksimere aksjonærverdier, noe vi tror selskapet blir å lykkes med. I bakgrunnen så er IAG interessert i å kjøpe Norwegian, muligens også Lufthansa (pluss flere) – i sum så tror vi Norwegian vil gi en bra, sier han til avisen.

Onsdag kveld skrev finans­direktør Geir Karlsen at selskapet fortsatt er i samtaler om etablering av et flåtesamarbeid, som betyr at ledelsen forsøker å selge ut hele eller deler av flyflåten.

Norwegian reklamerer selv med at de har en av de yngste flåtene i bransjen, som bruker 15 til 20 prosent mindre drivstoff enn andre fly. Selskapet har nesten 200 fly av typen Boeing 737 Max og Airbus A320 Neo til levering.

Det er nettopp slike fly leasingselskaper ønsker seg, spesielt i Asia, sier en ikke navngitt investor til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Spår dystre utsikter for julerally - slik investerer du nå
John Fredriksen feirer jul med ny kjæreste