Tror valgkamp gir seer-flukt

Kjøpesentrene vil ikke ha politikere på valgkamp. Nå er også TV-kanalene redde for at politikerne skal kjede seerne og fordrive dem til såpeserier på andre kanaler. Både NRK og TV2 sender færre timer valgsendinger ved høstens valg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TV2 sendte valgkamp i fem uker før stortingsvalget for to år siden. I år blir det bare tre uker med debatter og grilling av politikere.

- Jeg tror tre uker er nok for folk flest. Det man ikke får sagt på tre uker, får man heller ikke sagt på fem, mener nyhetsredaktør Kjell Øvre Helland i TV2.

NRK holder det som vanlig gående i fire uker, med start mandag 16. august. Men programmene blir litt kortere i år.

- Fordi det er lokalvalg, satser vi ikke like ambisiøst som om ved et stortingsvalg. Kommunevalgkampen bør først og fremst drives lokalt, sier NRKs Stein Bjøntegård.

NRK har tidligere hatt god oppslutning om sine valgprogrammer, mens TV2 har ligget litt lavere i seeroppslutning.

- Vi er spente på hvordan det vil gå i denne valgkampen. Medie-Norge har forandret seg mye de siste årene. Folk har mange flere kanaler. Kanskje kutter en del ut å se på valget i det hele tatt, lurer Bjøntegård. De andre kanalene vil sende sine serier og programmer som vanlig.

Toppsakene

Begge kanalene regner med en særlig bred dekning av fire temaer: Barn, ungdom og utdanning, eldre og helse, innvandring og til slutt distriktspolitikk.

- Jeg håper særlig at det blir en skikkelig skolepolitisk debatt, sier Bjøntegård. NRK prøver å holde på en egen dagsorden gjennom valgkampen, mens TV2 vil vente med å avgjøre hva som blir tema for hver debatt.

Lite grillkos

De som liker grilling av partiledere, kommer til å bli skuffet i år. Både TV2 og NRK varsler at de vil holde en hyggelig tone i studio.

- Vi legger opp til at dette ikke skal være en grilling. Vi vil prøve å få fram det partiene mener, opplyser Bjøntegård. Grilling hørte mer 80-tallet til, ifølge NRK-mannen.