TROSSET ADVARSLER: Her blir MH17 sporet av Flightradar24 like før det ble skutt ned over Øst-Ukraina. Foto: Flightradar24
TROSSET ADVARSLER: Her blir MH17 sporet av Flightradar24 like før det ble skutt ned over Øst-Ukraina. Foto: Flightradar24Vis mer

Trosset advarsler: Derfor droppet ikke flyselskapene det farlige området

Katastrofen kan få enorme konsekvenser for flybransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Luftrommet over Øst-Ukraina ble i går kveld stengt etter katastrofen som kostet nesten 300 mennesker livet da et passasjerfly fra Malaysia Airlines ble skutt ned.

Enorme konsekvenser Konsekvensene etter katastrofen kan bli enorme for flybransjen, siden flyselskapene nå muligens må være mer påpasselige med å unngå problemområder.  

For det kan sørge for lengre ruter og sørge for at flyene bruker mer kostbart drivstoff - en avgift som ofte sørger for at prisene for oss forbrukere stiger.

- Det er flyselskaper som flyr gjennom afghansk luftrom hver eneste dag, sier den Chicago-baserte advokaten Thomas P. Routh, som har spesialisert seg innenfor luftfart, til nyhetsbyrået AP.

Flere eksperter stiller spørsmål ved hvorfor Malaysia Airlines fløy så tett på det urolige konfliktområdet nært den russiske grensa.

- Jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende at et sivilt flyselskap la en «flight-plan» over et område som dette, sier tidligere viseformann Robert Francis i den amerikanske havarikommisjonen NTSB.

Økt trusselnivå Tre dager før den tragiske katastrofen økte ukrainske myndigheter trusselnivået i luftrommet over Øst-Ukraina, skriver nettstedet Flightglobal. Myndighetene frarådet 1. juli flyvninger under 26 000 fot, mens de økte restriksjonen til 32 000 fot 14. juli.

Årsaken skal ha vært beskytningen av et militært transportfly av typen Antonov AN-26 samme dag.

Den forulykkede Boeing 777-maskinen skal ha befunnet seg på 33 000 fot da det forsvant fra radaren.

Luftfartsekspert Norman Shanks sier til AP at mange flyselskaper fortsatte å fly over området fordi de kunne spare penger på drivstoff.

I april advarte også amerikanske luftfartsmyndighet FAA flyselskaper mot å fly over Krim-halvøya, og FN-organet ICAO ba myndigheter verden rundt advare sine selskaper mot det samme. Men gårsdagens tragedie skjedde utenfor området det ble advart mot.

- Ruten var erklært trygg av ICAO, sier Malaysias statsminister Najib Tun Razak.

Kroken på døra? Flere eksperter spør seg nå om katastrofen kan være kroken på døra for Malaysia Airlines - som på fem måneder har mistet to fly.

I mars forsvant Malaysia Airlines-flyvningen MH370 én time etter at det tok av fra Kuala Lumpur på vei til Beijing.

Wall Street Journal skriver at det store spørsmålet nå er: Vil passasjerer fortsette å fly med dem?

Totalt har 537 personer omkommet i de to flykatastrofene.

- En dobbel tragedie av denne karakter på så kort tid er veldig spesielt, og de var feil flyselskap på feil plass til feil tid, sier krisehåndteringsekspert Vivian Lines i Hill+Knowlton Strategies i Singapore til avisa.

- Ingen flyselskap i luftfartshistorien har noen gang gått gjennom en tragedie i denne størrelsesordenen. To katastrofer på så kort tid - det er bare en altfor stor forbannelse, sier analytiker Mohshin Aziz ved Maybank i Kuala Lumpur til Financial Times.

Får rykte som utrygg Katastrofene kan sørge for en lammende økonomisk effekt og gå sterkt utover ryktet til Malaysia Airlines, som er eid 69 prosent av den malaysiske stat.

Etter den siste ulykken har statsminister Najib Tun Razak satt i gang en etterforskning for å finne ut hva som gikk galt.

- Selv om dette ikke var deres feil, betyr ikke det at de kommer seg unna et rykte for å være utrygg, sier Andrew Charlton i konsulentselskapet Aviation Advocacy til Wall Street Journal.