Trosset ordre og fant vrakdeler

Skipper Lidvar Bjørnøy på autolinebåten M/S «Skarhaug» var den første som kom fram til ulykkesstedet etter helikopterulykken på Nornefeltet den 8. september, der 12 mennesker omkom. Hadde redningsledelsen lyttet til hans observasjoner, ville havaristedet vært lokalisert langt tidligere, mener Bjørnøy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag retter han flengende kritikk mot redningsledelsen i Bodø.

- Redningsaksjonen var kaotisk og elendig organisert. Dette virker svært lite betryggende for alle oss som har havet som arbeidsplass, sier Lidvar Bjørnøy til Dagbladet.

Fiskeskipperen fra Søvik i Møre og Romsdal bekrefter og forsterker kritikken som allerede er blitt reist mot redningsledelsen i forbindelse med helikopterulykken.

Fiskebåtskipperen fra Søvik mener at redningsledelsen ville vært langt tidligere framme dersom den hadde lyttet til hans observasjoner.
Skipperen på autolinebåten M/S «Skarhaug» ble, som alle andre i det aktuelle området, oppfordret til å delta i leteaksjonen da det ble klart at helikopteret med 12 mennesker om bord var meldt savnet på vei fra Brønnøysund til Nornefeltet, sier Bjørnøy, og fortsetter:

- En stund etter at aksjonen var igang, fikk vi se noe på radaren. Vi meldte umiddelbart fra om vår observasjon, men ble avfeid, og fikk beskjed om å gå sørover for å delta i det som redningsledelsen hadde definert som leteområde. Vi fulgte ordre, men etter hvert så vi at det var mange fartøyer, fly og helikoptre som lette i området. Derfor bestemte vi oss for å bøye av, og gå mot det punktet vi hadde en radarobservasjon.

Bare kort tid før M/S «Skarhaug» kom fram til stedet, meldte et helikopter fra om at det så vrakgods. Det lå og fløt nøyaktig på punktet Bjørnøy og hans mannskap hadde plottet inn.

- Man ser ikke små vrakdeler på radar. I ettertid har vi lurt på hva letemannskapene hadde funnet dersom de hadde sendt et helikopter til stedet omgående etter at vi varslet om vår observasjon, sier Bjørnøy.

Først på stedet

Som første skip på ulykkesstedet fikk mannskapet om bord i M/S «Skarhaug» det travelt med å plukke opp vrakgods.

Blant annet hentet de opp en del av et haleror, et luftinntaksfilter, en dør til helikopterets motorrom, deler til en antenne, mange vrakdeler fra skroget samt eiendeler fra de omkomne. Mannskapet fortsatte søket etter vrakgods til det ble mørkt samme ettermiddag.

Lite imponert

Da ble M/S «Skarhaug» og linebåten M/S «Sjøvær» permittert. Båtene ga beskjed om hva som var funnet av vrakgods, og fikk melding tilbake om at dette ville bli hentet seinere.
- Men det gikk et døgn uten at vi hørte noe mer. Da begynte min far, Ivar Bjørnøy, som er vår reder, å lure på hva redningsledelsen egentlig holdt på med. Han kontaktet vår lokale lensmann, som igjen kontaktet både redningsledelse og andre aktuelle myndigheter. Resultatet ble at vrakgodset ble hentet dagen etter, hele to dager etter ulykken, sier Bjørnøy.

Han er lite imponert over at redningslederen, politimester Bjørn Hareide, i ettertid står fast på at det ikke ble gjort feil i den innledende fasen.