DEAD TIRED: Piloter aksjonerte i dag på flere flyplasser verden over for å sette fokus på arbeidsvilkårene i flybransjen. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
DEAD TIRED: Piloter aksjonerte i dag på flere flyplasser verden over for å sette fokus på arbeidsvilkårene i flybransjen. Foto: AFP PHOTO/SCANPIXVis mer

Trøtte piloter frykter flere krasj

Krever kortere flytid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Dersom flygerne ikke får kortere flytid, vil flykrasj være uunngåelig, lyder advarselen i en kampanje organisert av piloter, kabinbesetning og flyteknikere fra 36 europeiske land.

Omkring 100 000 falske ombordstigningskort med påskriften «Dead Tired» ble i dag delt ut til reisende på flyplasser over hele Europa.

Kampanjen tar sikte på å få EU til å endre på flyreglementet og gjøre flygetiden for piloter og kabinbesetning kortere.

- Tretthet hos piloter regnes for å være en medvirkende årsak i 15 til 20 prosent av alle flyulykker med dødelig utfall, sier Martin Chalk, leder av European Cockpit Association.

- Gode regler

- Utmattelse utgjør en like stor risiko for passasjerene som det ruspåvirkede piloter gjør, sier Chalk.

Han sier britene og de skandinaviske landene har gode regler nå, men at dette kan endre seg.

- Problemet er at hvis reglene blir skrevet om, så vil de i 2012 bli erstattet av de nye reglene, sier han.

De nåværende EU-reglene tillater flygere å jobbe maksimalt 14 timer på dagtid og 11 timer og 45 minutter på nattlige flyginger.

European Aviation Safety Agency (EASA) anbefaler en maksimum flygetid på henholdsvis 13 og 10 timer.

Regler i fare

I Norge er arbeidsdagen for flygere maksimalt 13 timer lang, og kortere hvis de flyr mer enn seks strekninger per dag.

Men norske flygere og kabinansatte tror Norges unntak står i fare, blant annet fordi norske flyselskaper har dårligere konkurransevilkår med disse tilleggsreglene.

- Det er jo kommersielle interesser. Norske flyselskaper vil komme dårligere ut konkurransemessig sett i forhold til andre europeiske selskaper, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, kaptein Ole Rød.

Kampanjen «Dead Tired» advarer også mot at flyselskapene er mer opptatt av å kutte kostnader i harde økonomiske tider enn ellers, noe som kan gå utover sikkerheten.

(NTB)