Trøtte piloter sovner bak stikka

Britiske piloter har for vane å sovne på jobb — skriver fagforeninga deres i protest mot nye hviletidsbestemmelser fra EU.

SLÅR ALARM: Britiske piloter protesterer mot nye overtidsbestemmelser fra EU. Foto: Reuters / NTB Scanpix
SLÅR ALARM: Britiske piloter protesterer mot nye overtidsbestemmelser fra EU. Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERLIN (Dagbladet): De nye bestemmelsene skal åpenbart vinkes gjennom i EU-parlamentet på førstkommende onsdag - bare ei uke etter at parlamentets egen transportkomite anbefalte at den blir stoppet. 

I et rasende hastebrev fra British Airline Pilot's Assosation (BALPA) til den britiske regjeringen, blir det advart høyt og tydelig mot regelverket: «Disse vanvittige flytidene kommer til å sette passasjerenes liv i fare - ved å etterlate flere trøtte piloter sovende i cockpitene sine», står det blant annet i skrivelsen, som omtales i dagens Daily Mail.   

Som en følge av de nye hviletidene i EU, risikerer passasjerene i framtida å bli fløyet av piloter som har vært på vingene i 22 timer - i verste fall 24 timer, hevder BALPA. 

En anonym talsmann for transportdepartementet hevder på sin side at de nye bestemmelsene byr på innskjerpinger i forhold til dagens hviletider.  

BALPA ramser opp med dramatiske beretninger som aldri tidligere har vært offentlig kjent.  En flyger forteller - anonymt - om hvordan han plutselig våknet opp under en forsinket nattflyging til Heathrow. 

Kollegaen hans var ikke i setet sitt, for han hadde også sovet - på do.  

En annen avslører hvordan annenpilot og han selv var så «punch-drunk» av trøtthet at de - «med mulige fatale konsekvenser» - hadde «rota til» en landing på Heathrow.  

Også en tredje rapport handler om hvordan de tre i cockpit ble funnet sovende - samtidig. Foreningens egne undersøkelser viser at 56 prosent av britiske piloter selv vedgår å ha sovnet på jobb - mens halvparten av disse har opplevd å våkne, for å finne at også kollegaen var falt i søvn.  

Britiske luftfartsmyndigheter avviser i første omgang klagene fra BALPA - og hevder fortsatt at de nye bestemmelsene kommer til å føre med seg bedre sikkerhet i lufta.