RUSSISK TRUSSEL: Det russiske fryseskipet Petrozavodsk ligger på grunn ved et av de viktigste fuglefjellene på den nordlige halvkule. Det lekker dieselolje fra fartøyet, og utslippene truer flere hundre tusen fugler midt i hekkesesongen. Myndighetene frykter en potensiell katastrofe, og der er blitt observert død fugl i området som følge av havariet. Foto: 330-Skvadronen/Forsvaret/Scanpix.
RUSSISK TRUSSEL: Det russiske fryseskipet Petrozavodsk ligger på grunn ved et av de viktigste fuglefjellene på den nordlige halvkule. Det lekker dieselolje fra fartøyet, og utslippene truer flere hundre tusen fugler midt i hekkesesongen. Myndighetene frykter en potensiell katastrofe, og der er blitt observert død fugl i området som følge av havariet. Foto: 330-Skvadronen/Forsvaret/Scanpix.Vis mer

Truede fugler risikerer massedød på Bjørnøya

Frykter miljøkatastrofe etter grunnstøting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Det er fare for full naturkatastrofe på Bjørnøya, etter at det russiske fryseskipet Petrozavodsk grunnstøtte på sydspissen av Bjørnøya i går: Midt i et naturreservat.

Kritisk truede fuglearter, som er på øya for å hekke, risikerer å lide en massedød.

- Dette skjer på verst tenkelige sted til verst tenkelige tid, sier forsker Hallvard Strøm ved Norsk Polarinstitutt. Han har forsket på Bjørnøyas fuglebestand, og frykter ulykken vil ramme en allerede truet fugl meget hardt.

Truet av utryddelse
Skipet lekker dieselolje og ligger inntil en av de viktigste fuglefjellene på den nordlige halvkule, som blant annet huser de siste store koloniene med den nasjonalt rødlistede fuglen lomvi.

Døde og skadde fugler, tilgriset av olje- eller diesel, er i dag observert på sjøen.

Myndighetene strever med å få oversikt over situasjonen, og frykter at dødstallene vil stige de neste dagene. Rundt 130 000 par lomvi samles her for hekke på denne tida av året, og bestanden er mer enn halvert siden 1980-tallet.

- Situasjonen er veldig uheldig. Fuglene kommer akkurat nå tilbake til området for å kurtisere og hekke. Lomvien og polarlomvien står i fare for å lide ekstra hardt, siden de tilbringer mye tid på sjøen hvor oljen lekker ut, sier Strøm.

Sårbar art
Lomvien er en såkalt konservativ art. Den blir ikke kjønnsmoden før den er fire år, og legger bare ett egg i sesongen. Fuglene kan bli 40 år gamle. Det er de voksne og forplantningsdyktige individene som nå står i fare for å omkomme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TRUES: En av de siste, store norske koloniene med lomvi (Uria aalge) holder til på Bjørnøya. Arten er rødlistet i Norge, og de står i fare for å rammes hardt av ulykken. Foto: T. Müller/WIKIMEDIA COMMONS/GNU Free Documention License
TRUES: En av de siste, store norske koloniene med lomvi (Uria aalge) holder til på Bjørnøya. Arten er rødlistet i Norge, og de står i fare for å rammes hardt av ulykken. Foto: T. Müller/WIKIMEDIA COMMONS/GNU Free Documention License Vis mer

Konsekvensene blir i så fall store. En massedød vil kaste arten - som nesten er utrydda på fastlandet - nærmere en full utradering fra norsk fauna og biomangfold.

- Det vil ta lang tid før bestanden kommer seg opp igjen, advarer Strøm.

Også fugleartene alkekonge, krykkje og havhest holder til på Bjørnøya. Rundt én million individer livnærer seg på mat fra havområdene rundt øya i hekkesesongen.

Små mengder gjør stor skade
Kystverket har bekreftet at minst en av to dieseltanker har lekket ut diesel, men ekstremt dårlige værforhold gjør at det er vanskelig å få oversikt. Skipet har i tillegg nesten 700 liter smøreolje om bord, men det er ikke klart hvor mye som eventuelt har har kommet ut.

- Tidligere erfaringer har vist at det ikke er sammenheng mellom antall liter som lekker ut og skadeomfang. Siden dette skjer midt i hjertet av Barentshavets sjøfuglbestand, så er det potensielt fare for stor skade, sier Jo Anders Auran i Direktoratet for naturforvaltning til Dagbladet.

- Det er mildt sagt urovekkende hva som kan skje, legger han til.

Raser stein fra klippene
Kystvaktskipet KV Svalbard er på stedet med oljevernutstyr. Tre meter høye bølger og steinras fra klippene forhindrer dem imidlertid fra å nå havaristen for å begrense miljøskadene, og skipet ligger på vent til forholdene blir bedre.

HULL: Det er bekreftet lekkasje fra minst ett av de to dieseltankene på skipet. Foto: KV "Svalbard"
HULL: Det er bekreftet lekkasje fra minst ett av de to dieseltankene på skipet. Foto: KV "Svalbard" Vis mer

Informasjonsrådgiver Ane Eide Kjærås i Kystverket sier de har iverksatt en statlig oljeverkaksjon, og at de blant annet får bistand fra Kystvakten, sysselmannen på Svalbard og Sjøfartsdirektoratet.

Det er imidlertid lite som kan gjøres før forholdene bedrer seg og tillater adgang til havaristen som ligger inntil det såbare fuglefjellet. Det er rapportert sterk diesellukt i området, og det er umulig å trekke båten av grunn.

- Vi vet at det er hull på en av tankene med diesel. Skroget er såpass skadd at det ikke er utenkelig at det også er hull på den andre. Vi kjenner ikke tilstanden til smøreoljen om bord, sier Kjærås til Dagbladet.

Totalt var det 50 kubikkmeter diesel om bord.

HEKKER: Flere hundre tusen fugler hekker i dette området. Foto: KV "Svalbard"
HEKKER: Flere hundre tusen fugler hekker i dette området. Foto: KV "Svalbard" Vis mer

Ulykken etterforskes
Alle tolv personer om bord ble reddet uskadet etter at Petrozavodsk grunnstøtte i går. Hovedredningssentralen Nord-Norge mottok nødmelding i femtida om morgenen, og de første redningsmannskapene var på plass litt etter klokka åtte.

Området var rammet av tett tåke og dårlig sikt da skipet gikk på grunn. Det er fungerende sysselmann på Svalbard, Lars Fause, som leder etterforskningen av ulykkesårsaken. Mannskapet skal avhøres i dag.

Det har ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med Fause for en oppdatering.

Ane Eide Kjærås i Kystverket sier de har sendt pålegg til rederiets agent om å fjerne vraket samt utføre miljøtiltak og -undersøkelser. Regningen for den pågående aksjonen vil havne hos rederiet, opplyser hun.

GREIDE SEG: Mannskapet på 12 ble reddet fra fartøyet uten skader. Foto: 330-Skvadronen/Forsvaret/Scanpix
GREIDE SEG: Mannskapet på 12 ble reddet fra fartøyet uten skader. Foto: 330-Skvadronen/Forsvaret/Scanpix Vis mer