Truer med snøkaos

Om ikke reglene om piggdekkavgift endres, vil brøytebilsjåfører i Oslo nekte å rydde snø til vinteren. De mener det er uforsvarlig at de skal tvinges til å kjøre piggfritt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til vinteren må alle som kjører med piggdekk i Oslo betale piggdekkavgift til staten.

Administrerende direktør Gunnar Apeland i Norges Lastebileierforbund er oppgitt over norske veimyndigheter og byråkrater:

- De lager regler som skal begrense piggdekkbruken i de store byene, men tenker ikke på konsekvensene. Vi krever at myndighetene setter trafikksikkerheten foran piggdekkgebyret og lar brøytebiler slippe avgiften, hvis ikke vil sjåførene nekte å brøyte i vinter.

Krever dispensasjon

- De setter andres liv i fare, sier Apeland. Det er direkte uforsvarlig å kjøre en brøytebil uten piggdekk eller kjetting på forhjulene. Når snø ligger for snøskjæret, skjer det meget lett at forhjulene går sidelengs om de ikke er skikkelig sikret. Derfor hadde det bare vært naturlig om det ble gitt dispensasjon slik at brøytebiler og andre som virkelig må fram på vanskelig føre, fikk lov til å ha piggdekk uten å betale avgiften.

Sikkerheten teller

- Men slik er det ikke. Det blir ikke gitt en eneste dispensasjon, og da er det vi i lastebilnæringen protesterer, sier Apeland.

Det er en meget viktig prinsippsak - nemlig hva som teller mest: sikkerheten til dem som må ut på veien under de vanskeligste vær- og føreforhold eller myndighetenes iver etter å skaffe seg større inntekter. For en lastebil med piggdekk vil det koste 2000 kroner i året i avgift.

Apeland mener at de som har bestemt at det ikke skal bli gitt noen dispensasjon fra piggdekkavgiften i Oslo, ikke kan vite hva de har gjort. Det betyr at selv ambulanser, brannbiler og politibilene må betale avgiften.