Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Truer med Viagra-rettssak

Flere norske bedrifter forsøker å sko seg på Viagra-suksessen til legemiddelfirmaet Pfizer. Men Viagra-selskapet aksepterer ikke gratispassasjerer, og sender advokater på alle som vil tjene noen kroner på deres potenspille.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Eksemplene er mange og kreative på hvordan man knytter navnet Viagra opp mot sitt eget produkt. En bilselger i Finnmark lokket for en stund tilbake med at han ikke hadde Viagra, men mange biler. En telefon fra Pfizer med trussel om rettssak, fikk bilselgeren til å stanse kampanjen med en eneste gang.

Håpet på Viagra-effekt

Det norske firmaet Promax selger en lotion for menn til å smøre på penis. De har markedsført sitt produkt i flere norske aviser under navnet Viagra-Promax, selv om det ikke er lov. I følge importøren av salven skal den gi mannen senere utløsning og bedre utholdenhet i sex-akten. Firmaets eier, Arve Lisland fra Porsgrunn, bor i Thailand og kontrollerer selskapet Promax derfra.

- Hvorfor markedsfører du produktet ditt under navnet Viagra, Lisland?

- Jeg kan ikke gi noen god forklaring på hvorfor jeg brukte navnet Viagra, men jeg har ikke annonsert for Viagra-tabletter, sier Lisland til sitt forsvar.

Pfizer Norge mener likevel at Lisland bevisst har forsøkt å spille på deres produkt i markedsføringen sin. I rubrikkannonsen heter det «Viagra-Promax for menn. Gir 4 t. utholdenhet». Deretter følger et telefonnummer for bestilling av produktet.

Statens helsetilsyn har bedt selskapet umiddelbart stanse sin markedsføring, ellers risikerer Lisland å bli bøtelagt.

- Det var kanskje dumt av meg å relatere mitt produkt til Viagra, men jeg hadde håpet det ville gi en liten Viagra-effekt på salget, sier Lisland til Dagbladet.no på telefon fra Thailand.

Truer med rettssak

- Jeg tror nok de har noe å vinne på det, siden de utnytter det i sin markedsføring, sier Gunn Christophersen, informasjonsjef i Pfizer Norge, som markedsfører den ekte Viagra-pillen.

- Når vi har bygget opp et så sterkt merkenavn som Viagra, er det mange som faller for fristelsen til å bruke navnet i andre sammenhenger. Men det er ingen som kan bruke navnet vårt på denne måten, sier Per-Oluf Olsen, administrerende direktør i Pfizer Norge til Dagbladet.no.

Pfizer har satt advokater på saken mot Promax og regner med at bruken av navnet Viagra-Promax raskt opphører. Hvis ikke truer legemiddelgiganten med rettssak.

Viagra på nettet

En norsk lege var nylig ute i media og fortalte om sin nye internett-tjeneste. Man skulle heretter slippe å gå til legen, og heller kontakte han over nettet. Resepter, på blant annet Viagra, skulle sendes til pasienten som e-post. Pfizer reagerte, det samme gjorde Statens Helsetilsyn som satte ned foten for legens nettprosjekt.

I Danmark har utesteder annonsert med Viagra-pizza, en godbit som skulle gi deg tenning. Viagra-drinker er ikke uvanlig å bli tilbudt, og selv om det kan virke uskyldig, slår Pfizer hardt ned på den slags markedsføring. Et utested inviterte til Viagra-aften. Nok en gang ble det stanset.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media