Truer pluralisme og mangfold

Våpenprodusenter og andre bedrifter som lever av offentlige kontrakter er i ferd med å kjøpe opp franske medier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

PARIS (Dagbladet):

Serge Dassault (79), sønn av Marcel, Mirage-flyets «far», fikk til slutt det han ønsket seg. Gruppa Socpress, med mer enn 70 aviser og ukeblader, først og fremst den store dagsavisa Le Figaro og det ikke mindre store ukemagasinet L'Express. Og ikke før hadde han ervervet seg sitt nye leketøy lot han seg velge til president og feide til side det eksisterende styret som hadde eksistert siden Le Figaros stifter Robert Hersant døde, med hans 13 arvinger. Den nye allmektige opplyste da også at han hadde planer for Le Figaro, at han blant annet vil ha gladere nyheter. Dagen etter kom den første glade reportasjen om koret i den kommunen han er borgermester i.

FRANKRIKE

har en annen mediekoloss, den private TV-stasjonen TF1. Den eies av sementfabrikanten Bouygues. Det er den største privateide TV-stasjonen i Europa, med ni millioner seere hver kveld for nyhetene, og 12 millioner for de beste filmene. Det var Jacques Chirac, da statsminister, som i 1987 privatiserte TF1. Nå er de to gigantene i forhandlinger. TF1 ønsker å kjøpe 10 prosent av aksjene i Socpress. Ifølge de aller siste informasjonene er forhandlingene gått litt i stå, men det er sikkert en floke som lar seg løse. Her er det nemlig snakk om så store interesser at man til slutt sikkert kommer til enighet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer