KOSTBART: USS «Gerald R. Ford» koster kommer til å koste mer enn 13 milliarder dollar. Hangarskipet er det første i klassen som skal erstatte Nimitz-klassen som først ble bestilt i 1975. Foto: Photo/Steve Helber
KOSTBART: USS «Gerald R. Ford» koster kommer til å koste mer enn 13 milliarder dollar. Hangarskipet er det første i klassen som skal erstatte Nimitz-klassen som først ble bestilt i 1975. Foto: Photo/Steve HelberVis mer

Hangarskipet USS «Gerald R. Ford»

Trump kalte det en beskjed til verden. Nå har USAs dyreste krigsskip floppet til havs

Hangarskipet USS «Gerald R. Ford» kommer til å koste mer enn 13 milliarder dollar.

NEW YORK (Dagbladet): - Amerikansk stål og amerikanske hender har konstruert en 100 000-tonn tung beskjed til verden. Amerikas styrke er større enn noen andre, sa USAs president, Donald Trump, da han besøkte skipet i Norfolk i Virginia i fjor sommer, ifølge CBS News.

I talen hyllet han skipet som et symbol på hvor mektig USAs militærmakt er.

- Når det kommer til strid, ønsker vi ikke en rettferdig kamp. Vi krever seier, og vi kommer til å oppnå fullstendig seier. Tro meg, sa Trump om hangarskipet som ble bestilt under Obama-administrasjonen.

Men prestisjeskipet, som er bygd av Huntington Ingalls Industries Inc., har nå støtt på store problemer med propellsystemet. Samtidig er Kongressen i ferd med å godkjenne en kontrakt for bygging av enda et skip av samme type, melder Bloomberg News.

PÅ BESØK: USAs president, Donald Trump, fikk i fjor en omvisning på hangarskipet USS Gerald R. Ford. Den gangen var han svært imponert over skipet. Foto: AFP PHOTO / SAUL LOEB
PÅ BESØK: USAs president, Donald Trump, fikk i fjor en omvisning på hangarskipet USS Gerald R. Ford. Den gangen var han svært imponert over skipet. Foto: AFP PHOTO / SAUL LOEB Vis mer

USS «Gerald R. Ford», som hittil har kostet 12,9 milliarder dollar (om lag 103 milliarder kroner) og er det dyreste amerikanske krigsskipet noensinne, fikk problemer med propellsystemet under en ferd til til havs i januar.

To ganger

Hendelsen, som tvang skipet tilbake til havn, har hittil ikke vært offentlig kjent. Ifølge Bloomberg News reiser dette nye spørsmål rundt den nye klassen med hangarskip, som er en del av den amerikanske marinens mål om å øke flåten fra 284 skip i dag til 355 i 2030.

Hendelsen i januar skal være andre gang på mindre enn ett år at skipet har fått problemer med propellsystemet. Skipet har vært igjennom testing til havs og er nå ikke ventet å være klart for strid før i 2022.

Huntington Ingalls har konkludert med at problemet med propellsystemet skyldes en produksjonsfeil og ikke en feil bruk.

I tillegg har skipet også fått problemer med de såkalte våpenheisene, som brukes til å flytte våpen om bord på skipet. Ifølge Bloomberg News fører dette til at fartøyets reparasjonsperiode etter levering til marinen er blitt forlenget fra åtte til tolv måneder. Det fører også til at kostnadene med skipet vil stige til over 13 milliarder dollar.

Kostbart

- Dette er uheldig, men dette og andre kvalitetsspørsmål ved skipet er ikke overraskende. Marinen har hatt problemer med hvor omfattende inspeksjoner de har hatt anledning til før skipet ble levert fra verftet, sier direktør for U.S. Government Accaountability Office, Shelby Oakley, til Bloomberg.

Marinen har spurt Kongressen om penger til i 2019 på å kjøpe ytterligere ett skip i Ford-klassen. Hele programmet har så langt et budsjett på om lag 58 milliarder dollar (om lag 464 milliarder kroner journ.anm.).

Både Marinen og skipsverftet vurderer nå hvem som skal ta kostnadene for feilen på USS «Gerald R. Ford».

- Det er oppløftende at marinen vil holde produsenten ansvarlig, men det er uklart hva slags garantier marinen har, sier Oakley.

DIREKTE: Donald Trump er på besøk i San Diego, for å se på den nye grensemuren. Video: Ap Vis mer