JA TIL VÆPNEDE VAKTER:  Antall piratangrep i Aden-bukta og det indiske hav blir stadig flere, og piratene blir stadig mer profesjonelle, ifølge næringsminister Trond Giske og Rederiforeningen. Derfor kommer Nærings- og Justisdepartementene nå med en forskrift for hvordan norske rederier skal gå fram for å hyre inn norske eller utenlandske vaktselskap. Foto: Berit Roald / Scanpix
JA TIL VÆPNEDE VAKTER: Antall piratangrep i Aden-bukta og det indiske hav blir stadig flere, og piratene blir stadig mer profesjonelle, ifølge næringsminister Trond Giske og Rederiforeningen. Derfor kommer Nærings- og Justisdepartementene nå med en forskrift for hvordan norske rederier skal gå fram for å hyre inn norske eller utenlandske vaktselskap. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

- Trusselen er så stor at vi ikke kommer utenom

Regjeringen tillater bevæpnede vakter på norske skip.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Næringslivsminister Trond Giske holdt i dag pressekonferanse der han sa at norske skip nå kan ha skytevåpen og bevæpnede vaktselskap om bord for å beskytte seg mot det han mener er et stadig økende antall pirater.

- Bevæpnede vakter er noe vi er prinsipielt imot. Vi ønsker ikke en våpenekskalering verken i Norge eller internasjonalt. Men piratangrep mot skip i Adenbukta og det indiske hav er nå så stor at det er en trussel vi ikke kommer utenom, sier minister Giske i dag.

Klart fra fredag De nye forskriftene gjelder allerede fra førstkommende fredag, 1. juli. Da må rederiene søke om lov til å ha bevæpnede vakter via sin lokale politimyndighet. De skal også fremlegge «omfattende dokumentasjon til sjøfartsdirektoratet om hvorfor bevæpning er nødvendig», melder Giske.

Her må rederiene beskrive hvilket vaktselskap de skal benytte, hvilke prosedyrer de har, hvilke våpen de bruker, hvor de oppbevares, risikovurderinger og lignende.

- En eskalering av bevæpnede vakter er ikke ønskelig, men det kan være situasjoner hvor det likevel er nødvendig. Det er viktig å understreke at alle andre tiltak for å beskytte skip og mannskap skal være gjennomført før det benyttes private vakter, sier Giske.

Femte størst i verden Norge har verdens femte største handelsflåte. Årlig seiler rundt 1000 norskeide fartøy gjennom Adenbukten. Rundt halvparten av disse er norskflaggede. I tillegg er det et større antall skip som seiler i og gjennom Indiahavet og det arabiske hav.

Næringsdepartementet medler videre at det til enhver tid er det mellom 250 og 300 nordmenn om bord på fartøy i Indiahavet. Flere seilende har i år mistet livet som følge av piratvirksomheten, og situasjonen blir karakterisert som svært alvorlig