AVBLÅST: Streiken i Norwegian er avblåst. 
Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
AVBLÅST: Streiken i Norwegian er avblåst. Foto: Erlend Aas / NTB scanpixVis mer

Trusselmeldingen kan ha veltet lasset for Norwegian

Ga etter for kravene og beklaget overfor de ansatte. Nå kanselleres 140 avganger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Streiken i flyselskapet Norwegian er avblåst etter at partene i natt ble enige om ny tariffavtale.

I morges sendte Norwegain ut en ny sms til sine ansatte der de beklaget meldingen de sendte 6. mai, der de blant annet truet med å outsource de danske kabinansatte og legge ned en rekke baser hvis det ble streik.

«Selskapet beklager SMS-utsendelsen til kabinansatte den 6. mai og beklager den belastningen den har påført dere» står det i den nye SMS-meldingen.

Ødela alt? Meldingen kommer bare timer etter at partene ble enige i natt, og streiken avblåst. De kabinansatte har fått gjennomslag sine hovedkrav i det som av dem oppfattes som en full retrett fra ledelsen i Norwegian.

De danske kabinansatte får nå tilnærmet like rettigheter som de norske, og forblir ansatte i Norwegian. Det blir heller ikke nedlagt baser i Norge, og de ansatte beholder sine såkalte ID-billetter som gir dem svært billige flyreiser.

Trusselmeldingen fra Norwegian-ledelsen får nå mye av æren - eller skylda - for at de ansatte nå kan juble over resultatet. Den tikket inn på de ansattes mobiler under forhandlingsinnspurten 6. mai:

«Ved en eventuell streik vil ID-ordningen for de streikende suspenderes for 3 år, regionsbasene i Norge nedlegges og alle overføres til OSL. Base3 CPH vil bli outsourcet», stod det i meldingen ifølge TV 2.

Meldingen sjokkerte de kabinansatte så vel som arbeidstakerorganisasjonen Parat. Eksperter på arbeidsrett gikk langt i å antyde at den også var ulovlig.

- Jeg tror de innså ganske fort at det ikke var et sjakktrekk å sende ut den meldingen. De fikk hele opinionen mot seg, og vi opplevde en massiv støtte fra kolleger og organisasjoner over hele verden. Tilbakemeldingene vi fikk fra kundene var også overveldende. De stod helt klart på vår side, sier lederen for kabinforeningen i selskapet, Marit Lindén, til Dagbladet.

- Man blir sjokkert, lei seg og sint. Det er uakseptabelt at en arbeidsgiver truer med og de jeg representerer. Det hadde jeg ikke ventet fra Norwegian, sier hun videre.

Hun tar SMS-beklagelsen de ansatte fikk i morges som et tegn på hvor avgjørende betydning trusselen fikk for de videre forhandlingene. De kabinansatte har også fått protokollført at arbeidsgivers styringsrett ikke skal benyttes som trussel mot en ellers lovlig arbeidskamp i fremtiden.

Kansellerte fly Kundeflukten har ført til at så mange som 140 flyavganger er kansellert i dagene som kommer, melder DN.

Det omtrentlige antallet bekreftes nå av Norwegian-ledelsen, og skal være en direkte konsekvens av streikefaren som har hengt over selskapet de siste ukene. Kundene har rett og slett ikke stolt på at de vil komme seg av gårde i selskapets fly.

- Dessverre har vi måttet kansellerre en god del flyvninger på grunn av fallende billettsalg. Dette rammer innenrikstrafikken ut denne uka. Men flesteparten vil komme seg dit de skal ved at de får plass på neste fly samme dag, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Kanselleringene rammer ikke utenriksflyvningene. Sandaker-Nielsen påpeker at problemene at flesteparten av selskapets over 600 daglige innenriksflyvninger vil gå som normalt.

Vil gjenvinne tilliten - Det koster penger å være i en konflikt. Reaksjonen fra kundene er helt klart en stor årsak til at vi har fått gjennomslag for våre krav, sier lederen for de kabinansatte.

Hun mener både beklagelsen fra ledelsen i dag, og forhandlingsresultatet, gjør det mulig for de ansatte å stå på for å gjenvinne tilliten hos passasjerene.

- Bildet mange har av Bjørn Kjos som en blid og jovial norsk grúnder har nok fått seg en smekk. Men nå skal vi gjøre alt vi kan for å sammen bygge opp igjen Norwegians renomé, sier Lindén til Dagbladet.

- Ingen trussel Informasjonssjefen i Norwegian legger ikke skjul på at mye negativ oppmerksomhet den siste tiden skaper usikkerhet i selskapet.

- Det er ingen tvil om at situasjonen er negativ for alle parter. Ikke bare for de ansatte i kabinen men også for alle de som jobber på bakken. Vi er derfor glade for at vi nå er enige, sier Sandaker-Nielsen.

Han bekrefter at den mye omtalte SMS-meldingen har bidratt negativt, og at selskapet har sendt ut en ny SMS til de ansatte med beklagelse i dag.

- Den var aldri ment som en trussel, men kom kanskje på et feil tidspunkt, og var ordlagt på en feil måte. Men det viktige nå er at vi er blitt enige, sier informasjonssjefen.

- Fikk denne sms-meldingen betydning for at selskapet måtte gi etter for kravene til de kabinansatte?

- Det viktige for Norwegian har vært å tydeliggjøre at det er selskapet som har styringsrett. Og det er det enighet om nå. Det betyr at den nye selskapsstrukturen består, med et moderselskap, der det er egne underselskaper som gjennomfører den operative virksomheten, som for eksempel egne selskap for danske kabinansatte, norske kabinansatte, langrutene og de skandinaviske pilotene, sier Sandaker-Nielsen.

Han sier det derfor er feil å fremstille det som at Norwegian har gitt etter for kravene fra de kabinansatte.