Trygg trafikk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Analyser av trafikkulykker i Norge i 2005 viser at hver sjette dødsulykke skjedde under vanskelige føreforhold med snø, is eller våt vei, skriver Aftenposten. Derfor overveier veimyndighetene å stenge hovedveier inntil veibanen blir sikret. Det innebærer i så fall at man ikke lenger overlater vurderingen av veiens farbarhet til den enkelte sjåfør.Dette lyder som fornuftige tanker. Mens flyplasser blir stengt umiddelbart når værforholdene svekker sikkerheten, har dette i beskjeden grad vært praktisert på veien. Det henger sammen med at sikkerhet er høyt prioritert i luftfarten, mens andre verdier kommer først i veitrafikken. Veifarende blir derfor ofte stilt overfor utfordringer de ikke er trenet i å møte. I vinter ble hovedveier stengt to ganger som følge av at føreforholdene var for farlige. Veimyndighetene skal ha god beredskap for å gjøre veiene kjørbare så raskt som mulig. Men alternativet stenging bør brukes hyppigere uten at det blir en sovepute for beredskapen.