Trygge broer

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Broen som torsdag kollapset i Minneapolis minner oss på at vår trygghet er avhengig av at vår teknologi virker – og blir skikkelig vedlikeholdt. Her til lands ga raset i Hanakleiv–tunnelen oss samme advarsel: Tilstrekkelige sikkerhetsmarginer må være bygget inn i alle veiprosjekter. Er de det ikke, står konstruksjonene der som ulykker som venter på å skje. Og dersom feil er systematisk gjennomført, eller hvis vedlikehold blir systematisk underfinansiert, er verken ulykkesbroer eller tunneler enkeltstående tilfeller. Ukjent konstruksjonsvikt kombinert med sviktende vedlikehold skaper dødsfeller.

Norge har mer enn 16 700 broer. Med økt velstand har Norge fått stadig flere broer, men også stadig flere eldre broer. Det er nok gjevere for politikere å bygge nytt enn å bevilge midler til trygt vedlikehold, for etterslepet til vedlikehold er beregnet til 3,1 milliarder kroner. Politikerne bør vurdere sine prioriteringer. For sikkerhets skyld.